کد خبر: ۵۲۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸

رئیس صدا و سیما در دیدار با وزیر نیرو، بر استفاده از راهبردهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در تولید برنامه‌هایی با موضوع اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد.

به گزارش شفاف، در بسته خبری امروز رادیو و تلویزیون خبرهایی همچون نقش رسانه‌های صوت و تصویر در انتخابات، دیدار رئیس صداوسیما با وزیر نیرو و راه‌اندازی پویشی انتخاباتی در رادیو سلامت به همراه جزئیات در ادامه آمده است:

نقش رسانه‌های صوت و تصویر در رونق انتخابات 1400

محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا و موسس اندیشکده حکمرانی شریف طی یادداشتی نوشت: امسال با توجه به قرار گرفتن در شرایط بحرانی کرونا در مجازی‌ترین فضای انتخاباتی قرار داریم بنابراین بسیاری از تجمعات و کمپین‌های محلی، حضور در شهرها و روستاها و ... جای خود را به گفت‌وگوهایی می‌دهند که یا از آنتن رسانه ملی به انجام می‌رسند و یا از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی شکل می‌گیرند؛ در چنین شرایطی قبل از اندیشیدن به محدویت در جامعه باید به رفع نیازهای جامعه و برگزاری انتخاباتی پرشور، آگاهانه و فراگیر فکر کنیم.

رسانه‌هایی که ساترا مسئولیت تنظیم‌گری آنها را برعهده دارد اصطلاحا رسانه‌های فراگیری هستند که در دسترس عموم قرار دارند؛ در چنین شرایطی وظیفه‌ای ملی در مقطعی خاص بر عهده همه ماست تا بتوانیم از این فرصت بی‌نظیر بهره لازم را به منظور کمک به انتخاب بهتر مردم ببریم. در همین راستا از این فرصت می توان به نحو احسن استفاده کرد تا رسانه‌های داخلی را به جایگاهی که شایستگی آن را دارند برسانیم؛ ما به اندازه کافی ظرفیت و توان داخلی داریم تا کلیه نیازهای خود را در داخل حل کنیم. جوانان خوش‌فکر و فعالی داریم که تعدادی زیادی رسانه با میلیون‌ها مخاطب را راه‌اندازی کرده‌اند که در بسیاری از کشوهای دنیا نمونه آنها وجود ندارد؛ با غلبه‌ای که پلتفرم‌های آمریکایی در سطح دنیا دارند کسی به فکر ایجاد پلتفرم نیست چراکه این اقدام معنا و توجیه اقتصادی ندارد به همین سبب این مزیت را که به مدد توانمندی جوانان دانشمند کشورمان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان رخ داده است باید قدر دانست.

امسال باید در فضای انتخابات با استفاده از پتانسیل‌های ویژه انتخابات ریاست جمهوری و با کمک ستاد انتخابات کشور از کاندیداهای محترم که در هفته آینده اسامی نهایی آنها مشخص خواهد شد بخواهیم تا علاوه بر حضور در آنتن رسانه ملی در پلتفرم‌های داخلی نیزحضوری فعال داشته باشند؛ به علاوه بایستی از پلتفرم‌ها و رسانه‌های کاربرمحور خود نیز بخواهیم بستر را در حد ممکن بدون هیچ‌گونه خدشه‌ای برای این حضور فراهم کنند تا کاندیداهای ریاست جمهوری از این طریق بتوانند با طرفداران خود در ارتباط باشند و عملا کمپین‌های خود را به این حوزه منتقل نمایند؛ در همین راستا رسانه‎‌هایی در این طرح شرکت می‌کنند که اولا از نظر سرویس و خدمات ارائه شده کاربرمحور هستند و اجازه بارگذاری محتوا به کاربر را می‌دهند و در این شرایط کاربر حرفه‌ای تایید صلاحیت شده می‌تواند ستاد انتخاباتی مدنظر باشد همچنین این رسانه‌ها از ظرفیت و پوشش قابل توجهی در کشور برخوردارند و تعهدات وتوانمندی‌های لازم برای پوشش الزامات مطرح شده را دارند. ما امیدوارانه منتظر تشکیل یک جبهه رسانه‌ای ملی هستیم که مشارکت مردم و انتخاب آگاهانه را در پی داشته باشد به علاوه کاندیداهای ریاست جمهوری را از رفتار خطرآمیز در ایام کرونا مصون و بی‌نیاز کند و در عین حال توجیه غلبه پلتفرم‌های خارجی در کشور را به حداقل برساند.

از روزی که کاندیداها تایید صلاحیت شوند صفحه ویژه انتخابات در هریک از این رسانه‌ها راه‌اندازی خواهد شد و به همه کاندیداها اجازه داده می‌شود تا در آن رسانه‌ها کانال و صفحه‌ای رسمی خود را بارگذاری نمایند؛ در این صورت از طریق نماینده معرفی شده ستادها به این اطمینان خواهیم رسید که نظرات رسمی کاندیدای مورد نظر در چارچوب قوانین ستاد انتخابات منعکس می‌شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما باید امکان گزارش‌دهی سریع و ویژه طرح شکایات و انتقادات برای عموم مردم و نامزدها نیز ایجاد شود. یکی دیگر از الزامات در این فضا این است که باید سواد رسانه‌ای شهروندان را نیز ارتقا ببخشیم و در نهایت بحث بسته‌های تبلیغاتی مطرح است؛ با توجه به رویکرد ما یعنی پایبندی به عدالت رسانه‌ای، استفاده از آنتن صدا و سیما و بهره‌مندی از بسته‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها باید شفاف و قابل دسترسی برای همه باشند به طوری که هیچ‌یک نتوانند انحصاری عمل کنند.

به طور حتم بایستی انتخابات را با مقتضیات موجود بپذیریم؛ به هرحال رقابت جذاب است اما در عین حال بداخلاقی‌های انتخاباتی در سال‌های اخیر جلوه‌های بسیار پیچیده‌ای به خود گرفته است؛ طبیعتا بسیاری از این موارد قابلیت پیشگیری صد در صدی ندارند اما ما با سه ابزار می‌توانیم روی این مسائل تمرکز داشته باشیم؛ یکی کمپین‌ها و ستادهای تبلیغاتی کشور است؛ دوم ظرفیت پلتفرم‌ها و نهاد تنظیم‌گری مانند ساتراست که اجازه ندهیم اصل انتخابات زیر سوال برود زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و سوم افزایش سواد رسانه‌ای از طریق آموزش و توانمندسازی شهروندان است. همه دنیا در این زمینه هنوز آسیب‌پذیر هستند بنابراین تا مصون کردن جامعه از این تاثیرپذیری‌ها فاصله داریم اما باید خیلی زود تجهیز شد.

در حال حاضر باید قدرت پلتفرم‌های داخلی را باور کنیم و بیشتر از آنکه به فکر سلب باشیم به ایجاب بیندیشیم. پلتفرم‌های داخلی باید خود را ثابت کنند؛ انتخابات امسال به طور کامل روی پلتفرم‌های داخلی متمرکز نخواهد بود اما در همین شرایط باید سهم قابل توجهی از ترافیک تبلیغات و گفت‌وگوهای انتخاباتی روی پلتفرم‌های داخلی قرار بگیرند که این اتفاق با سه اقدام عملی خواهد شد یک، کمک ستاد انتخابات و اهتمام کاندیداها، دو غیرت و پای کار بودن پلتفرم‌ها و سه امکاناتی که حاکمیت برای اثبات پلتفرم‌ها فراهم می‌کند.

ما در ایام انتخابات دارای دو خوش شانسی هستیم یکی اینکه ایام انتخابات توام با رقابت است به همین دلیل کاندیداهای رقیب بیشترین رصدکنندگان یکدیگر هستند و دومین خوش شانسی این است که انتخابات قانون ویژه و مختص به خود را دارد؛ وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر محتوای انتخابات برعهده ستاد تبلیغات انتخابات است بنابراین عملا سلیقه پلتفرم‌ها و تنظیم‌گر (ساترا) در این مسئله ورود نمی‌کند.

در دیدار رییس صداوسیما با وزیر نیرو چه گذشت؟

به دنبال اختلالات ایجاد شده در سامانه برق رسانی کشور و قطعی‌های اخیر برق، اردکانیان وزیر نیرو برای ارائه گزارشی در این زمینه و استمداد از رسانه ملی برای کمک به این وزارتخانه در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم، با رئیس سازمان صداوسیما دیدار کرد.

عبدالعلی علی عسکری در این دیدار با ذکر پیشینه خوب وزارت نیرو از ابتدای انقلاب تاکنون در زمینه خدمت رسانی به مردم گفت: وزارت نیرو از ابتدای انقلاب با بهره مندی از نیروهای جهادی اقدامات زیادی انجام داده است و از وزارتخانه‌های افتخار آمیز جمهوری اسلامی است.

رئیس سازمان صداوسیما از پایین بودن تعرفه‌ها و اثر آن بر مصرف مردم سخن گفت و افزود: پایین بودن قیمت نیروهایی چون برق و آب موجب می‌شود مردم در مصرف درست آن‌ها کوتاهی کنند و اگر این ذهنیت در مردم ایجاد شود که مصرف هر چیزی بیشتر از حد نیاز، اسراف است و به ضرر کشور و خود آنهاست، فرهنگ صرفه جویی در مردم به وجود می آید و دنبال می‌شود.

علی عسکری با اشاره به درخواست وزیر نیرو درباره فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: در این زمینه سه راهبرد وجود دارد. اول تولید برنامه‌های کوتاه و پرتکرار برای آگاهی بخشی و فرهنگسازی در کوتاه مدت که شامل  آیتم های نمایشی کوتاه، گزارش های خبری، برنامه‌های گفت و گو محور، زیرنویس ها و... است. دوم تولید برنامه‌های نمایشی از جمله سریال و مستند است که اثر عمیق تری دارد و می توان برای برنامه‌های میان مدت و بلند مدت از آن بهره برد و دیگری راه اندازی پویش و ایجاد پویش که سرمایه گذاری در بخش تبلیغ است و اثر گذاری بالایی دارد.

رئیس صداوسیما با بیان اینکه این سازمان در هر سه زمینه آماده همکاری با وزارت نیرو برای فرهنگسازی است، گفت: علاوه بر رادیو و تلویزیون در فضای مجازی IPTVهای(تلویزیون‌های تعاملی) رسانه ملی بیش از 20 میلیون بازدید کننده دارند و ما می توانیم در زمان‌های پرمخاطب این شبکه‌ها از جمله هنگام پخش مسابقات ورزشی و برنامه‌های پرطرفدار برنامه‌های مورد نظر وزارت نیرو را در زمینه اصلاح الگوی مصرف پخش کنیم.

علی عسکری در پایان با تأکید بر همکاری همه جانبه رسانه ملی با این وزارتخانه و همراهی اداره کل بازرگانی این سازمان با وزارت نیرو برای پخش برنامه‌های مورد نظر گفت: ما آمادگی داریم بر مبنای میزان اثرگذاری رسانه ملی بر میزان مصرف مردم، برنامه‌هایی راطراحی و اجرا کنیم.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت ها و همکاری‌های صداوسیما با این وزارتخانه گفت: وزارت نیرو موظف است برای تأمین امنیت خاطر مردم در برهه حساس کنونی به بهترین نحو عمل کند اما چند عامل موجب این بحران شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما هر سال یک میلیون مشترک جدید داریم و هر سال ظرفیت تولید را بر مبنای این افزایش تنظیم می‌کنیم گفت: برآورد امسال این بود که 2هزار مگاوات بیش از ظرفیت سال گذشته به ظرفیت تولید افزوده شود اما چون سال گذشته نتوانستیم در زمان مقرر واحدهای بخار را برای تعمیر از سیستم، خارج کنیم این امر به تعویق افتاد و تولید کمتر شد.

وی با بیان اینکه حدود هزار مگاوات هم به علت خارج شدن نیروگاه‌های اتمی از سرویس برای تعمیر کم شد گفت: از طرفی خشکسالی امسال هم بر کاهش تولید برق اثر زیادی داشت ضمن اینکه استخراج رمز ارزهای غیر قانونی به میزان 2000مگاوات بار بر سیستم وارد می‌کند که رقم زیادی است. اردکانیان بالا رفتن دمای هوا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به پارسال را از دیگر علت های بالا رفتن مصرف و فشار بیشتر بر سامانه تولید برق کشور دانست.

وزیر نیرو سپس با اشاره به سیاست های برنامه ششم که بر مبنای آن باید هر سال 9 میلیارد یورو برای تولید 17 هزار مگاوات برق به این وزارتخانه تعلق گیرد، گفت: تاکنون فقط 17 درصد آن تحقق یافته است.

وی سپس با تشریح اوضاع کنونی وزارتخانه گفت: برای پائین آوردن مصرف برق در کشور، باید مصارف خانگی تقلیل یابد و این امر و اصلاح الگوی مصرف مردم در زمینه همه انرژی‌ها فقط با همیاری و فرهنگسازی رسانه ملی امکانپذیر است.

وی خواستار همفکری با رسانه ملی در زمینه فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف شد و از رئیس صداوسیما برای حمایت از این وزارتخانه استمداد طلبید.

راه اندازی پویش «با ماسک رای میدهیم» در رادیو سلامت

رادیو سلامت در راستای مأموریتی که برایش تعریف شده در مناسبت‌های مختلف، پویش هایی را برگزار می‌کند و حالا با پویش با «ماسک رای می‌دهیم» وارد میدان شده است.

پویش «با ماسک رای می‌دهیم» به همت گروه فضای مجازی رادیو سلامت برگزار می شود و مردم می‌توانند با پیوستن به این پویش، عکس های مرتبط به این پویش را به شماره 09053975740 ارسال کنند.

رادیو سلامت این پویش را با این محوریت برگزار می‌کند که با رعایت پروتکل های بهداشتی پای صندوق‌های رأی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حاضر شویم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار