کد خبر: ۵۳۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

قوانین محاسبه حقوق و دستمزد براساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران

مبنای محاسبه حقوق و دستمزد، مواد قانون کار در جمهوری اسلامی ایران است که به منظور افزایش آگاهی شما در ادامه به صورت مختصر به آن اشاره شده است.

بر اساس مفاد این قانون، حقوق و دستمزد پرسنل، برای 30 روز یک ماه محاسبه می شود. برای ماه های دارای 31 روز، حقوق و دستمزد بر عدد  30 تقسیم شده و جواب آن در 31 ضرب می شود. در مورد ماه هایی با 29 روز، حقوق محاسبه شده بر عدد 30 تقسیم شده و جواب به دست آمده در 29 ضرب می شود.

در قانون کار مشخص شده است که هر فرد شاغلی باید به مدت 44 ساعت در هفته کار کند. اما محدودیتی برای نحوه توزیع این ساعات در روزهای مختلف هفته وجود ندارد، این موضوع به شرطی است که ساعات کار روزانه افراد از 8 ساعت در روز بیشتر نشود. چنانچه، شغل افراد در گروه مشاغل سخت دسته بندی شود، ساعات کاری می­تواند از 44 به 36 ساعت در هفته کاهش یابد.

لازم به ذکر است که ساعت شروع و پایان کار در هر روز، باید بین ساعات 6 صبح الی 22 شب باشد. همچنین، این قانون مشخص کرده است که روز جمعه، از ایام تعطیلی کاری برای کارکنان است، این در حالی است که برای محاسبه حقوق و دستمزد باید یک ماه 30 روزه (شامل جمعه) در نظر گرفته شود. تعداد ساعات اضافه کاری در روز نیز نباید از 4 ساعت کمتر باشد. در واقع، برای دریافت حداقل حقوق وزارت کار، ساعات کاری یک فرد در یک ماه نباید از 192 ساعت کمتر باشد. به منظور تعیین حقوق و مزایای ساعات اضافه کاری نیز باید مبلغ ثابت بر حقوق 192 ساعت تقسیم و در ¼ ضرب شود که جواب تعیین شده، دستمزد یک ساعت اضافه کاری می ­باشد.

بر اساس قانون کار، برای محاسبه سنوات، کارفرما مکلف است تا به کارکنانی که بیشتر از یک سال کار کرده اند، به ازای هر سال مبلغی به میزان یک ماه آخرین حقوق دریافتی، پرداخت کند. به منظور محاسبه عیدی در هر سال نیز، باید دو برابر میزان پایه حقوق در نظر گرفته شود.

محاسبه حقوق و دستمزد

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد، یکی از مهمترین زیر مجموعه های حوزه منابع انسانی است که محاسبه حقوق و دستمزد  توسط کارشناس مربوطه در این بخش انجام می شود. به منظور محاسبه حقوق و دستمزد، ابتدا باید مشخصات پرسنل و شعب تامین اجتماعی و اداره دارایی در سامانه ثبت شود. پس از تکمیل مشخصات افراد، حکم مربوطه برای آنها صادر می­شود. در مرحله بعد، پس از تعریف عوامل حقوق و کارکرد، باید فرآیند مقدار دهی و فرمول دهی آنها انجام شود. در این مرحله، می ­توان با استفاده از اطلاعات کارکردی ثبت شده در سیستم برای پرسنل، حقوق و دستمزد را محاسبه کرد. در نهایت،  عملیات گزارش گیری و تهیه فیش های دستمزد و حقوق انجام شده و سند حسابداری آنها ثبت می­ شود. در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید، تا با مراحل نحوه محاسبه حقوق و دستمزد بیشتر آشنا شوید.

به منظور محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل، شما باید ابتدا مشخصات شناسنامه و اطلاعات شغلی مانند شماره حساب، بیمه، و محل پرداخت حقوق، اطلاعات تحصیلی، وضعیت تاهل و افراد تحت تکفل پرسنل را جمع آوری کنید. علاوه بر این، اطلاعاتی از قبیل نام شعبه دارایی، تامین اجتماعی، و یا شعبه بانک پرداخت حقوق و دستمزد نیز باید مشخص باشد.

در دومین مرحله، شما باید حکم پرسنلی افراد شامل اطلاعات فردی، تاریخ شروع و پایان کار، میزان حقوق و دستمزد و سایر مزایای پرسنلی را ثبت کنید. لازم به ذکر است که 5 نوع حکم حقوقی شروع به کار، کارگزینی، تغییر شعبه بیمه، حکم بین ماهی و خاتمه خدمت وجود دارد که هر کدام از آنها دارای مزایای خاص خود می باشند.

پس از ثبت کردن حکم کارگزینی، شما باید عوامل حقوق و کارکرد شامل حقوق پایه، حق مسکن و خوار و بار، مزایای و حق بیمه سهم فرد، مالیات ماه و سال و سایر موارد را مشخص کنید. سپس، مواردی مانند حقوق مشمول مالیات و بیمه را می توان تعیین کرد. لازم به ذکر است که عوامل حقوقی در سه نوع کسورات، مزایا حکمی و غیر حکمی، و سایر موارد تعریف شده، در حالیکه عوامل کارکردی با توجه به کارکرد فرد به روز، ماه و سال تعریف می شوند.

پس از مرحله تعیین عوامل حقوقی و کارکردی، شما باید مقدار دهی عوامل حقوقی را در هر ماه بر اساس مقدار مواردی مانند ساعت کارکرد ماهانه و تعداد روزهای مرخصی و غیبت کارکنان و پرسنل تعیین کنید که برای این کار می­توانید از اطلاعات ثبت شده در کارت ورود و خروج افراد استفاده کنید.

چگونه فرایند محاسبه حقوق و دستمزد را ساده کنیم؟

برای پیشبرد هرچه بهتر فرآیند حقوق و دستمزد کارکنان شرکت ها، نرم افزارهایی پا به عرصه ظهور نهاده اند تا روند محاسبه حقوق و دستمزدها و امور مرتبط به آن را به سادگی بدون تلف شدن وقت و انرژی زیادی به پیش ببرند. این نرم افزارها با نام های مختلف در شرکت ها و کارخانجات مختلفی روی کار آمده اند تا کمک حال مدیر شرکت و کارخانه ها در تسریع روند حقوق و دستمزد کارکنان خود باشد. با صرف نظر نمودن از نام های مختلف در این حوزه به معرفی بهترین نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد می پردازیم که از دید متخصصان این زمینه کاری با توجه به مقایسه با سایر نرم افزارهای مشابه از بهترین نرم افزارهای شناخته شده به شمار می رود. روی صحبت ما با نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو می باشد که این نرم افزار از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که در اینجا به شکل مفصل به این ویژگی ها و کارکردهای اصلی این نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد خواهیم پرداخت.

معرفی نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

معرفی نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد از مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.

ویژگی های نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو برای کاربران خویش در بردارنده مزایا و بهره مندی هایی است که در دل خود برخی از امکاناتی را جای داده است که اکثر مدیران را مجاب به استفاده از این نرم افزار آنلاین نموده است. در اینجا بنا نهاده ایم تا به برخی از این امکانات و خدماتی بپردازیم که نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو به مدیران شرکت ها و کارخانجات ارائه می بخشد:

کارکرد آسان

کار کردن با نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو بسیار راحت و بدون هیچ گونه دردسری انجام می شود تا تمامی افراد بدون کمترین علم و دانشی از حسابداری بتوانند از این نرم افزار بهره ببرند.

امکان دسترسی به آن در هر زمان و مکانی

از جمله قابلیت های این نرم افزار دسترسی آسان آن در هر جا و هر زمانی می باشد که با هر وسیله ای از جمله تلفن های همراه، لپ تاپ و… می توان بدان دسترسی یافت.

ضریب ایمنی بالای اطلاعات

نرم افزار فینتو برای کاربران خویش با در نظر گرفتن رمز و روش های ایمنی حریم خصوصی موجب حفظ اطلاعات مالی کاربران و عدم سوء استفاده از آنان می گردد.

تعرفه پایین

با در نظر گرفتن تعرفه ای به مراتب پایین تر از سایر نرم افزارها، فینتو خیال مدیران شرکت ها را برای خرید و تهیه نرم افزارهای گران قیمت آسوده خاطر نموده است.

تیم پشتیبانی قوی و آنلاین

نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو را پشتیبانی 24 ساعته حمایت می کند تا از طریق راه های ارتباطی پاسخگوی سوالات کاربران خود باشند.

بروز رسانی خودکار بدون نیاز به نصب برنامه

نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو برخلاف سایر نرم افزارها به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک نسخه های جدید خود را در حساب کاربرانش کاملا رایگان بروز رسانی می کند.

ابری بودن

ابری بودن

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار حالت ابری بودن این نرم افزار می باشد. ابری بودن سیستم فینتو به این معناست که از هر مکانی میتوان به اطلاعات کارگاه خود دسترسی یافت و برخلاف سایر نرم افزارها نیازی به هیچ گونه وسیله دیگری نیست.

امکان اتصال به نرم افزار حضور و غیاب

با این امکان شما میتوانید به سادگی علاوه بر ثبت تردد پرسنل خود، محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل خود را نیز انجام دهید. تصور کنید که کارمند شما تردد خود را ثبت کرده و پس از آن نرم افزار حقوق و دستمزد شما به سادگی میزان حقوق و دستمزد کارمند را محاسبه می‌کند.

مهلت تست رایگان

یکی از مزایای بزرگ نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو این است که می توانید همین حالا به مدت 30 روز به صورت رایگان از آن استفاده کرده و پس از تست آن را خریداری کنید. در مدت تست نرم افزارهای فینتو هیچ محدودیتی برای امکانات نرم افزار وجود نداشته و شما می توانید تمامی قستمهای آن را مورد بررسی قرار دهید.

شما می توانید همین حالا با ورود به وب سایت فینتو از مهلت تست رایگان نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: