کد خبر: ۵۳۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰

اضطراب یا دلشوره، یک احساس ناخوشایند همراه با دلهره و ترس است که در بسیاری موارد موجب بروز اختلال در رفتار و حتی زندگی فرد می‌شود.

به گزارش شفاف، امروزه با افزایش فشار اقتصادی و بیماری کرونا، درد‌های دیگری بر دردهای های مردم اضافه شده و این مسائل ممکن است باعث اضطراب شوند. در این گزارش به نقل از psychology today به یکی از روش‌های مقابله با اضطراب می‌پردازیم.

زمانی که احساس اضطراب می‌کنید، مغزتان می‌خواهد به شما بگوید که در خطر هستید. در واقع می‌گوید که شما در همین لحظه در خطر هستید و باید فورا کاری انجام دهید یا از خود مراقبت کنید.

به دلیل اینکه اضطراب حس بدی به فرد القا می‌کند، اکثر افراد در آن زمان کاری انجام می‌دهند که آن حس بد سریعا از بین برود، البته این امر قابل درک است، زیرا زمانی که شما مضطرب هستید احساس می‌کنید مهم و ضروری است که کاری برای خطر ادراک شده انجام دهید. البته مشکل این است که در لحظه ممکن است اضطراب شما کم شود، اما در آینده این کار باعث اضطراب بیشتری می‌شود.

اجتناب کوتاه مدت از اضطراب باعث ماندگاری اضطراب در بلند مدت می‌شود، به بیان ساده تر زمانی که شما برای حل اضطراب کاری انجام می‌دهید، مغزتان یاد می‌گیرد که چیز‌هایی که تصور می‌کرده خطرناک هستند و تنها دلیلی که باعث شده از این خطر عبور کنید این است که مغزتان به شما اضطراب وارد کرده و شما مجبور شدید عکس العمل نشان دهید.

بهترین واکنش برای اضطراب چیست؟ جواب بسیار ساده است: هیچ کاری نکردن

بهترین کاری که می توانید در زمان اضطراب انجام دهید این است که هیچ کاری درباره‌ اضطراب و یا خطر ادراک شده انجام ندهید، به جای آن به کار‌های عادی خود برسید و با کوچک شمردن اضطراب زمانی برای آن نگذارید.البته در زمانی که مغز در حال فریاد کشیدن بر سر شماست و مدام می گوید خطری بزرگ شما را تهدید می‌کند، واقعا سخت است که در مقابل آن مقاومت کنید،اما خبر خوب این است که اگر به طور مداوم در مقابل آن کاری انجام ندهید مغز به طور خودکار می‌آموزد که اضطراب را فیلتر کند.

فرض کنید که شما مدیر یک کارخانه بزرگ هستید و معاون شما باعجله پیش شما می‌آید و می‌گوید رئیس مشکل بزرگی داریم، چند عدد از دستگاه‌ها خراب شده اند الان چه کار کنیم؟ شما که مشکل را بزرگ ارزیابی کرده اید برنامه‌های آن روز خود را لغو می‌کنید و شخصا پیگیر حل مشکل دستگاه‌ها می‌شوید. حال اگر بار دیگر چنین مشکلی پیش آید معاون به سراغ شما می‌آید، اما اگر بار اول شما به معاون می‌گفتید خودت مشکل را حل کن در دفعات بعدی که این مشکل پیش می‌آمد، معاونتان خودش آن را حل می‌کرد.

مغز شما نیز به همین صورت کار می کند، زمانی که شما به اضطراب توجه نشان می دهید، مغز فرض می‌کند موقعیت خیلی مهم است که شما توجه خود را به آن معطوف می‌کنید، بنابراین توجه شما را نسبت به آن موضوع در آینده بیشتر می‌کند.

این هنر، انجام ندادن هیچ کاری است در زمانی که اضطراب دارید، زمانی که با اضطراب مواجه شدید این کار را برای خود انجام دهید و ببینید با نادیده گرفتن اضطراب و رسیدگی به کار‌های روزمره و زمان حال چه اتفاقی می‌افتد و با گذشت زمان و انجام مکرر این کار مغز شما کم کم اضطراب را نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: