کد خبر: ۵۳۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸

دنیای تبلیغات در فضای مجازی و دنیای واقعی تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند اما تفاوت های چشمگیری ما بین آنها وجود دارد. این تفاوت ها بیشتر به ابزارهای مورد استفاده مربوط و همچنین سنجش نتایج باز می گردد. بسیاری از کسب و کارها تنها می توانند مخاطبین هدف خود را در فضای مجازی بیابند و تعداد دیگری از مشاغل و کسب و کارها نیز وجود دارند که بیشتر مخاطبین هدف خود را در فضای آفلاین پیدا می کنند.

 

کمپین 360 درجه چیست؟

دنیای تبلیغات در فضای مجازی و دنیای واقعی تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند اما تفاوت های چشمگیری ما بین آنها وجود دارد. این تفاوت ها بیشتر به ابزارهای مورد استفاده مربوط و همچنین سنجش نتایج باز می گردد. بسیاری از کسب و کارها تنها می توانند مخاطبین هدف خود را در فضای مجازی بیابند و تعداد دیگری از مشاغل و کسب و کارها نیز وجود دارند که بیشتر مخاطبین هدف خود را در فضای آفلاین پیدا می کنند. در برخی مواقع تبلیغات آفلاین گزینه بهتری به شمار می رود اما در برخی شرایط نیز تنها تبلیغات آنلاین و مباحث مربوط به دیجیتال مارکتینگ مناسب هستند. ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد تا طیف وسیعی از مشتریان را جذب کرده و پیام مورد نظر را به طور بسیار گسترده به گوش همگان برسانیم. در این گونه مواقع می بایست یک کمپین بزرگ و یکپارچه را برگزینیم. در این مطلب قصد داریم راجع به کمپین360 بیشتر سخن گفته و شما را با جزئیات آن مانند ایمیل مارکتینگ، کمپین تبلیغاتی اینستاگرام و... آشنا کنیم. علاوه بر آن به معرفی کمپین هایی مشابه این کمپین در خارج و ایران نیز می پردازیم.

  

از کمپین 360 درجه یا کامل چه می دانید؟

همانطور که می توان از نام این کمپین حدس زد، این کمپین یک کمپین بسیار جامع است که به طور کامل تمامی ابزارهای تبلیغاتی و تمامی رسانه ها را در بر می گیرد. این کمپین قادر است تا یک پیام واحد را به طیف وسیعی از مخاطبین هدف برساند. با این کمپین، مشتری در هر جایی و از هر رسانه ای قادر است پیام شما را دریافت کند و برای مدت طولانی با برند شما ارتباط برقرار کند.

این کمپین می تواند با کمک ابزارهای تبلیغاتی بیشماری که استفاده می کند، کلیه مراحل خرید و سفر مشتری را در برگیرد. برای انتخاب نوع رسانه در این کمپین، آنلاین یا آفلاین بودن آن مورد توجه نیست، بلکه مهم این است که تعداد مخاطبان بیشتری پیام کمپین را به طور مداوم دریافت کنند.

یکی از کاربردهای مهمی که کمپین بازاریابی 360 درجه دارد هنگامی است که یک محصول جدید وارد بازار می شود. در این گونه موارد کمپین 360 با تمامی ابزارهایی که در دست دارد، آن محصول را به تمامی مشتریان جدید یا قدیمی خود معرفی می کند.

کمپین 360 درجه چیست؟

چرا از کمپین 360 درجه استفاده کنیم؟

در زیر برخی از اهداف و دلایل استفاده از کمپین 360 درجه را عنوان کرده ایم.

1-برای تغییر جایگاه برند یا جایگاه یابی

جایگاه یابی یا positioning به معنای ایجاد فضا در ذهن مشتریان و مخاطبان هدف است. یک برند می بایست با تمامی مزایا و قابلیت هایی که دارد در ذهن مخاطبان خود یک جایگاه خاص داشته باشد. این جایگاه به مرور زمان و با تعامل بین مشتری و برند مورد نظر به وجود می آید. این هدف تنها با استفاده از ابزارهای بازاریابی مانند بنرهای چشمگیر در بزرگراه ها و یا تبلیغات تلویزیونی قابل تحقق نخواهد بود. یکی از نمونه های معروف بازاریابی با این سبک با کمک کمپین 360 درجه، کمپین Old Spice می باشد. در یک بازه زمانی افراد بیشتر گمان می کردند که این برند مخصوص افراد میانسال یا با سن و سال بالا است. به همین دلیل افراد جوان استقبال زیادی از محصولات این برند نداشتند. این برند با کمک کمپین توانست دید جدیدی درباره کالاهای خود به مشتریان بدهد. این برند با کمک کمپین 360 توانست جایگاه برند خود را در ذهن مردم عوض کند.

2-استفاده برای برندسازی مجدد (rebranding)

برند سازی یکی از عوامل موفقیت برای هر برندی است. ممکن است برند با وارد شدن به بازار یک منطقه جغرافیایی جدید یا به هر دلیل دیگری، نیاز داشته باشد تا برندسازی مجدد انجام دهد. برای این منظور می توان از کمپین 360 بهره برد. در برخی از موانع برند سازی مجدد همراه با تعویض یا تغییر لوگو همراه است. برای مثال می توان به تغییر لوگوی برند اپل در گذر زمان اشاره کرد.

3- افزایش کیفیت یک محصول و معرفی به مخاطبین هدف

معمولا برند هایی که دارای محصولاتی با کارایی پایین هستند، بعد از آن که محصول را اصلاح کردند، از کمپین 360 برای اعلام این اصلاح و معرفی نسخه جدید محصول بهره می برند. در اکثر مواقع این گونه برندها تبلیغات زیادی برای کالای خود انجام نداده و سعی دارند با کمک کمپین 360 این محصول را به بازار معرفی کنند.

در کمپین ۳۶۰ درجه چه روش هایی استفاده می شود؟

بزرگترین هدفی که این کمپین دنبال می کند، رسیدن به بالاترین میزان نرخ بازگشت سرمایه یا (ROI) می باشد. بدین منظور این کمپین برای رسیدن به این هدف سعی می کند در مقابل یک برنامه اجرایی جامع و منسجم از رسانه های مختلف کمک بگیرد. در ادامه به روش هایی که در کمپین 360 مورد استفاده قرار می گیرند اشاره خواهیم کرد.

کمپین 360 درجه چیست؟

  • ایمیل مارکتینگ

یکی از روش هایی که در کمپین 360 درجه بسیار مرسوم است و نرخ تبدیل بالایی دارد، روش ایمیل مارکتینگ است. این تکنیک به ویژه در هنگامی که سیل عظیمی از مخاطبان در فضای آنلاین فعال هستند و به طور مرتب ایمیل خود را می خوانند، توصیه می شود. توصیه مهمی که در این روش وجود دارد این است که بهتر است محتوای ایمیلی که به دست مخاطب میرسد، سفارشی سازی شده باشد و در متن ایمیل پیام مورد نظر انتقال داده شود.

  • پیامک

بسیاری از افراد گمان می کنند که ارسال اس ام اس یا همان پیامک تنها در زمان گذشته مفید بوده و برای زمان حال خیلی مناسب نیست؛ اما این تصور، تصور غلطی است زیرا اگر متن خوبی برای اس ام اس انتخاب شود، می توان نرخ بازگشت خوبی را دریافت کرد. بدیهی است که این روش بیشتر مناسب مخاطبانی است که در فضای مجازی فعال نیستند.

کمپین 360 درجه چیست؟

  • راه‌اندازی سایت

نداشتن سایت اغلب به نتایج حاصل از تبلیغات یک برند ضربه می زند. امروزه اهمیت داشتن یک سایت برای یک برند بسیار بیشتر از گذشته شده است. اهمیت داشتن سایت زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که از کمپین تبلیغاتی استفاده کرده و مشتریان و مخاطبان هدف تمایل داشته باشند که به سایت شما وارد شوند. بدیهی است که کاربرد با شنیدن نام شما در کمپین های تبلیغاتی در اولین قدم نام برند شما را در موتورهای جستجوگر، جست و جو می کند.

  • تولید محتوا

یکی از بهترین روش هایی که باعث ایجاد یک ارتباط عمیق بین برند و مشتری می شود، تولید محتوا است. تولید محتوایی که به صورت مستمر باشد و البته دارای جذابیت زیاد نیز باشد، بسیار اهمیت دارد.

  • شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از ابزارهایی که در کمپین 360 مورد استفاده قرار می گیرد، شبکه های اجتماعی هستند. بسیاری از مخاطبین در شبکه های اجتماعی فعال بوده و به همین دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. بدین منظور در شبکه های اجتماعی شاهد کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام هستیم. طراحی کمپین اینستاگرامی اغلب جذاب بوده و توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند.

کمپین 360 درجه چیست؟

 

  • بهینه سازی سایت و سئو

هنگامی که با کمک کمپین 360 برند خود را به مخاطبان معرفی کردید، مخاطبان با کمک کلمات کلیدی و کلید واژه هایی که مرتبط به حوزه کاری شما باشد، شروع به جستجو برند شما خواهند کرد. این موضوع اهمیت بالای سئو سایت را بیان می کند. لازم است تا برای سایت خود یک صفحه فرود حرفه ای طراحی کرده و از این طریق نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

  • تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی انواع متفاوتی دارند؛ تبلیغات متنی، تبلیغات همسان، CPC، CPA، از انواع تبلیغات کلیکی هستند که در کمپین 360 درجه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این تبلیغات نرخ تبدیل بسیار بالایی در مقایسه با هزینه ای که در قبال آن ها می شود به همراه دارند. تبلیغات کلیکی قابلیت استفاده در رسانه های مختلف را دارند.

  • تبلیغات مکتوب

یکی دیگر از روش هایی است که در کمپین 360 مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله نمونه های تبلیغات مکتوب می توان به انواع تبلیغات در روزنامه، پخش تراکت، آگهی و... اشاره کرد. تبلیغات مکتوب برای آگاه سازی مخاطبانی استفاده می شود که در فضای آنلاین فعالیت زیادی ندارند.

 

کمپین 360 درجه چیست؟

  • کمپین های روابط عمومی

کمپین روابط عمومی از جمله روش های موثر برای ایجاد ارتباط قوی بین مشتریان و برند مورد نظر می باشد که باعث تصویرسازی برند در ذهن مخاطب می شود.

  • حضور در رویدادها و نمایشگاه

نمایشگاه هایی که در مکان های مختلف برگزار می شوند معمولا در یک بازه زمانی کوتاه، با سیل عظیمی از جمعیت همراه خواهند بود. به همین سبب حضور یک برند در رویدادها و نمایشگاه ها می تواند با بازدید زیادی مواجه شود.

طراحی کمپین اینستاگرامی

اینستاگرام  سومین پلتفرم و  محبوب ترین رسانه اجتماعی پس از فیس بوک و یوتیوب است بنابراین به عنوان یک نام تجاری اینستاگرام مکان ایده آل برای تبلیغ محصولات و خدمات شما، جذب مشتریان جدید و تعامل با آنها است. برای طراحی کمپین اینستاگرامی به نکاتی باید توجه داشت. ابتدا هر کاری می کنید بدون تعیین هدف مشخص کمپین اینستاگرام را شروع نکنید. این که آیا هدف شما افزایش آگاهی از نام تجاری یا افزایش جذب مخاطب است یا تلاش برای افزایش فروش محصول خود، باید هدف کمپین خود را عاقلانه انتخاب کنید سپس شناختن مخاطبان اینستاگرام برای طراحی کمپین اینستاگرامی موفق بسیار مهم است.

حال زمان برنامه ریزی محتوای کمپین خود رسیده است. یک تقویم محتوا بسازید که تعداد پست ها و داستان هایی (story) را که قرار است هر روز منتشر کنید نشان دهد.

کمپین 360 درجه چیست؟

 در طراحی کمپین اینستاگرامی، مسابقه راهی موثر برای افزایش تعامل و افزایش سریع مخاطبان است. عمدتا سه نوع مسابقه وجود دارد، انتخاب برنده از بین لایک ها، کامنت ها و یا تگ کردن افراد در این نوع مسابقات از کاربران خواسته می شود برای شانس برنده شدن جایزه، یک عکس را لایک کنند، در مورد یک پست نظر دهند یا دوست خود را تگ کنند. به یاد داشته باشید همکاری با اینفلوئنسرها راهی عالی برای تبلیغ کمپین بازاریابی اینستاگرام شما است. و باید با توجه ویژه مخاطبان اینفلوئنسر را بررسی کنیم تا بهترین آن ها را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم.

نکته ی مهم دیگر در طراحی کمپین اینستاگرامی آن است که، اگر می خواهید کمپین اینستاگرام خود را توسعه دهید و پولی برای خرج کردن داشته باشید، وقت آن است که تبلیغات اینستاگرام را راه اندازی کنید.

استفاده از گیمیفیکیشن هم در طراحی کمپین اینستاگرامی شما می تواند یک موقعیت برد-برد برای برند باشد. همه چیز در مورد استفاده از عناصر بازی است تا کل فرآیند را سرگرم کننده تر و جذاب تر کند.

نکته بعدی بودجه کمپین اینستاگرام است که برای هر شغلی متفاوت است. اگر این اولین کمپین شما در اینستاگرام است، ساده نگه داشتن استراتژی بودجه بندی ایده خوبی است.

در طراحی کمپین اینستاگرامی، هنگامی که کمپین اینستاگرام خود را با موفقیت راه اندازی کردید گام مهم بعدی اندازه گیری تأثیر آن بر مخاطب هدف، آگاهی بخشی و اعتبار نام تجاری است.

 بررسی پیشرفت کمپین شما ضروری است تا ببینید آیا از عملکرد کمپین خود راضی هستید یا خیر.

چه اصولی بر بازاریابی ۳۶۰ درجه حاکم است؟

برای پیاده‌سازی کمپین 360 درجه توجه به اصول زیر حائز اهمیت است:

۱- ثبات

کمپین 360 درجه چیست؟

۲- رهبری تولید

۳- بهترین واکنش را متناسب با مشتری خود داشته باشید.

۴- مشتریان را ترغیب کنید.

کمپین 360 درجه چیست؟

۵- مشتریان خود را راضی و خوشحال نگه دارید

۶- افکار نزدیک

 

جمع بندی

کمپین 360 درجه کمک می کند تا دیدی آگاهانه و کامل از کل مسیری که مشتری در آن حرکت می کند داشته باشید. این کمپین به شما یک برنامه عملی ارائه می دهد که مسیر حرکت مشتری به سمت برند شما باشد. کمپین 360 موفق می تواند تمامی روش های دیجیتال مارکتینگ را مانند پیامک، ورودی و خروجی، اجتماعی و ... را شامل شود. کمپین 360 بهترین مسیر برای یافتن و جذب کردن مشتریانی است که به صورت بالقوه در هر زمان و مکانی ممکن است وجود داشته باشند. با کمک این کمپین می توان رقبا را به راحتی شکست داد.

*رپورتاژ آگهی 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: