کد خبر: ۵۳۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶

دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید نام دامنه را تغییر دهید؛ این دلایل ممکن است شامل ادغام یا خرید، تغییر برند و نام تجاری، مناسب نبودن URL و دامنه، نداشتن تجربه کافی در زمان راه‌اندازی سایت، تغییر بخش پایانی دامنه یا انتخاب دامنه‌ای که برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا سئو مناسب‌تر است باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید نام دامنه را تغییر دهید؛ این دلایل ممکن است شامل ادغام یا خرید، تغییر برند و نام تجاری، مناسب نبودن URL و دامنه، نداشتن تجربه کافی در زمان راه‌اندازی سایت، تغییر بخش پایانی دامنه یا انتخاب دامنه‌ای که برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا سئو مناسب‌تر است باشد.

یکی از سوالات مهمی که در زمان تغییر دامنه ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا این کار همه تلاش‌های شما برای کسب رتبه و جذب ترافیک را هدر می‌دهد و شما مجبور هستید که همه این کارها را مجددا از اول انجام دهید؟ پاسخ به این سوال خیر است؛ البته به شرطی که آن را طبق اصول انجام دهید و برای اجرای آن به یک متخصص مراجعه کنید.

شرکت طراحی سایت ایده پویا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ طراحی سایت تخصص است که همواره در تلاش بوده با اجرای ایده‌های خلاقانه و نوآورانه مسیر را برای کسب‌وکار شما هموارتر کرده و برای رسیدن به اهدافتان کمک کند. این شرکت با ارائه خدمات سئو سایت و بازاریابی اینترنتی برای جذب مخاطبین و افزایش فروش به شما کمک می‌کند؛ بررسی نمونه کارهای ایده پویا نشان می‌دهد که مشتریان این شرکت اکنون در جایگاه خوبی قرار دارند و از سایر رقیبان خود جلو زده‌اند. تخصص ایده پویا در زمینه سئو در زمان تغییر دامنه سایت به کمک شما خواهد آمد. در این مطلب نحوه تغییر دامنه بدون ضربه زدن به سئو را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بیان خواهیم کرد.

آموزش تغییر دادن نام سایت بدون افت رتبه  گوگل

چرا ممکن است نیاز به تغییر دامنه سایت داشته باشیم؟

دو دلیل احتمالی برای تغییر دامنه و ایجاد یک آدرس جدید وجود دارد. دلیل اول مربوط به تغییر نام برند یا حوزه کاری شما می‌شود. ممکن است شما قبلا در حوزه فروش لوازم منزل کار می‌کردید و اکنون کار خود را به فروش تجهیزات خودرو تغییر داده‌اید؛ این طبیعی است که بخواهید دامنه سایت شما معرف کسب‌وکارتان باشد. دلیل دوم انتخاب یک دامنه کوتاه‌تر و ساده‌تر است.

 

آموزش کامل تغییر دامنه سایت بدون افت سئو سایت

  • مطمئن شوید که دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید گذشته پاکی دارد.

اگر دامنه‌ای که اکنون خریداری کرده‌اید، کاملا تازه است و کسی تابه‌حال از آن استفاده نکرده نیازی به انجام این مرحله ندارید. بررسی گذشته دامنه خریداری‌شده مربوط به زمانی می‌شود که یک دامنه قدیمی را از شخص یا شرکت دیگری خریداری کرده‌اید و درباره علت این موضوع که چرا این دامنه دیگر برای آن شرکت مفید نیست اطلاعاتی ندارید.

در چنین شرایطی باید آدرس دامنه موردنظر را در سایت archive.org جستجو کنید تا بتوانید به تاریخچه صفحات وب قبلی دسترسی پیدا کنید. محتوای این صفحات را به‌طور کامل بررسی کرده و مطمئن شوید که حاوی محتواهای غیراخلاقی یا بی‌کیفیت نیستند. برای کنترل دقیق‌تر نیز می‌توانید ابزار Backline Checker ahref را به کار ببرید. در نسخه رایگان این ابزار این امکان فراهم شده است که مجموعه کوچکی از بک لینک‌های آن را ببینید و از تاریخچه کلی آن ایده بگیرید. افزایش رتبه الکسا

برای اینکه مطمئن شوید که دامنه به دلیل تخلفات و قرار دادن محتواهای نامناسب و غیراخلاقی توسط گوگل بسته نشده است، می‌توانید آن را به گوگل سرچ کنسول اضافه کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که این دامنه به دلیل قرار دادن محتوای اسپم یا استفاده از سئوی کلاه سیاه توسط گوگل بسته نشده و صرفا به دلیلی مثل تغییر شغل و کسب‌وکار یا اتمام زمان استفاده از آن به فروش رفته است. در این مرحله هر مشکلی را باید به‌دقت بررسی کرده و در صورت وجود مجازات‌های گوگل درخواست تجدیدنظر ارسال کنید تا گوگل آن‌ها را لغو کند.

آموزش تغییر دادن نام سایت بدون افت رتبه  گوگل

  • وضعیت سئو و بک لینک‌های دامنه موردنظر را بررسی کنید.

قبل از تغییر نام دامنه بهتر است از وضعیت سوی آن مطلع شوید تا بعدا بتوانید از آن برای تحلیل استراتژی‌های خود بهره ببرید. با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا GSC می‌توانید اطلاعات و گزارش‌های کاملی را در خصوص سایت خود به دست آمورید. گزارش‌های این ابزار می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • در بخش گزارش عملکرد در خصوص عملکرد دامنه و تاثیر آن در سئو اطلاعاتی وجود دارد.
  • از طریق گزارش‌های بخش sitmaps و Index Coverage در خصوص نحوه ایندکس گذاری گوگل اطلاعاتی به دست می‌آورید.
  • در بخش گزارش‌های Mobile Usability می‌توانید صفحاتی که ازنظر ریسپانسیو بودن و نمایش در موبایل مشکل دارند را پیدا کنید.
  • از بخش Links نیز وب‌سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را پیدا خواهید کرد.

بررسی این گزارش‌ها به شما نشان می‌دهد که دامنه خریداری‌شده اکنون در چه وضعیتی است و چه تعدادی از افراد آن را می‌شناسند. وضعیت فعلی آن در میزان رشد وب‌سایت شما و البته تعیین استراتژی مناسب برای سئو تاثیر خواهد گذاشت.

آموزش تغییر دادن نام سایت بدون افت رتبه  گوگل

  • تغییر دامنه و مهاجرت به سایت جدید

نحوه تغییر دامنه و مهاجرت به آدرس جدید بستگی به وضعیت هاست شما دارد. اگر سایت شما با وردپرس توسعه داده شده است می‌توانید از افزونه اختصاصی این کار استفاده کنید. هرچند که روش دستی که توسط یک شخص متخصص انجام شود، بسیار دقیق‌تر بوده و باعث می‌شود که شما هیچ جزئیاتی را از دست ندهید. به خاطر داشته باشید که این کار واقعا فنی و تخصصی است؛ پس اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید بهتر است از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

اگر دامنه جدید از سرویس میزبانی متفاوتی استفاده می‌کند، باید همه فایل‌های وب‌سایت و پایگاه داده را از محل هاست قدیمی در هاست جدید بارگذاری کنید؛ اما اگر سرویس میزبانی دامنه جدید و قدیمی یکسان است، می‌توانید از شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست بخواهید که پوشه جدیدی را برای دامنه جدید ایجاد کند. در این مورد تنها کافی است که فایل‌های سایت را از مکانی به مکان دیگر در همان هاست قدیمی کپی کنید..

در این مرحله این امکان برای شما فراهم می‌شود که از طریق هر دو دامنه جدید و قدیمی به سایت خود دسترسی داشته باشید. این فرصت برای انجام مقایسه بین دو دامنه و اطمینان از یکسان بوده آن‌ها بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه گوگل قصد ندارد محتوای تکراری به کاربران خود نشان داده و آن‌ها را آزار دهد، این امکان تنها چند روز برای شما فعال است؛ پس باید خیلی سریع این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که باید همه پیوندهای داخلی را به‌روز کنید تا درنهایت همه‌چیزی که در دامنه قدیمی شما وجود دارد در دامنه جدید نیز قرار گیرد.

آموزش تغییر دادن نام سایت بدون افت رتبه  گوگل

  • فرایند redirect از دامنه قدیمی به جدید را تکمیل کنید

در فرایند redirect انجام تغییر مسیر دائمی 301 بسیار بهتر از نوع موقت 302 است. انجام تغییر مسیر یا redirect برای هدایت ترافیک از دامنه قدیمی به جدید کاری کاملا ضروری است که نباید انجام آن را فراموش کنید. این کار به حفظ سئو سایت و جلوگیری از افت آن در زمان تغییر URL کمک زیادی می‌کند. تغییر مسیرها به گوگل کمک می‌کند که بفهمد محتوای وب‌سایت شما به دامنه جدید منتقل شده و بر اساس آن اطلاعات خود را به‌روز کند.

شما باید مطمئن شوید که همه بک لینک‌هایی که در حال حاضر به دامنه قدیمی داده شده، کاربران را به محلی مناسب در دامنه جدید منتقل می‌کند. به همین دلیل لازم است که از ابزارهای حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید.

انجام درست تغییر مسیرها برای سئو سایت بسیار مهم است؛ چراکه آن‌ها به گوگل کمک می‌کنند که بفهمد این صفحات اکنون برای همیشه به مکان جدیدی منتقل شده‌اند و کاربران را به محل درستی هدایت می‌کند. این فرایند ممکن است چند هفته طول بکشد اما با انجام مرحله بعد می‌توانید به آن سرعت بدهید.

آموزش تغییر دادن نام سایت بدون افت رتبه  گوگل

  • تغییر دامنه را به گوگل اطلاع دهید.

بهترین ابزار برای انجام این کار گوگل سرچ کنسول است که ابزاری رایگان و بسیار کاربردی است. برای اینکه تغییر دامنه خود را به اطلاع گوگل برسانید باید از ویژگی Change of adderess استفاده کنید. این ویژگی تنها در نسخه‌های قدیمی کنسول جستجوی گوگل قرار دارد و برای کار با آن باید دامنه جدید خود را در GSC ثبت و تایید کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از این ویژگی استفاده کنید، راه‌حل دوم افزودن نقشه سایت برای دامنه جدید و قدیمی است. با این کار گوگل به‌صورت خودکار از همه تغییر مسیرهای دائمی یا redirect 301 که انجام داده‌اید مطلع شده و خود نیز برای انجام این کار به شما کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که اگر تغییر مسیر صفحه‌ای را فراموش کرده‌اید، رتبه آن را از دست ندهید و در آدرس جدید نیز آن را داشته باشید.

دنیای اینترنت همانند هزارتویی است که بدون داشتن یک نقشه راه و یک راهنمای خوب نمی‌توان به مرکز آن رسید. شرکت ایده پویا یکی از باتجربه‌ترین لیدرهایی است که می‌تواند دست شما را گرفته و از کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریک اینترنت به تالار روشن و مجلل موفقیت برساند. با استفاده از خدمات ایده پویا می‌توانید در زمانی کمتر از آنچه فکر کنید، در مسیر درست قرار گرفته و روزبه‌روز از دیدن سیر صعودی نمودار پیشرفت خود لذت ببرید.

شرکت ایده پویا 15 سال است که در این مسیر فعالیت می‌کند و بنابراین به تمام پیچ‌وخم‌های آن آشنایی دارد. به همین دلیل شما برای موفق شدن در دنیای اینترنت دیگر نیازی نیست که چرخ را از ابتدا اختراع کنید. بلکه می‌توانید سوار بر قطار تجربه ایده پویا شده و مسیر خود را با سرعت بیشتری بپیمایید. علاوه بر این ایده پویا در طی بیش از یک دهه فعالیت در زمینه بازاریابی اینترنتی توانسته بهترین ابزارها را برای پیمودن مسیر موفقیت تا قله شناسایی کند. بنابراین اگر تجارت خود را به ایده پویا بسپارید، بدون کوچک‌ترین لغزشی در این مسیر و در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانید از دیدن افق گسترده پیش روی خود از قله موفقیت لذت ببرید.

طراحی سایت، نخستین ابزاری که باید برای جعبه‌ابزار موفقیت در اینترنت تهیه کنید.

* رپورتاژ آگهی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: