کد خبر: ۵۴۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

یکی از مواردی که بر خلاف خوشمزه بودن، می‌تواند به بدن ما آسیب برساند، مصرف غذا‌های فرآوری شده است.

تا به حال فکر کرده اید زمانی که غذایی می‌خورید که اغلب مواد تشکیل دهنده آن به جای میوه، سبزی‌ها و غلات، از مواد غذایی فرآوری شده تشکیل شده اند، با بدن خود چه می‌کنید؟

در ابتدا مهم است توجه داشته باشید در هر رژیم غذایی که آن را دنبال می‌کنید، حتی اگر رژیم غذایی برای کاهش وزن نیز دارید، بخشی از رژیم خود را می‌توانید به غذا‌های فرآوری شده اختصاص دهید. هرچند باید بدانید مواد غذایی فرآوری شده به طور کلی دارای مواد مغذی کم ارزش‌تری به نسبت مواد غذایی کاملی هستند که هیجان و نشاط را برای شما به ارمغان می‌آورند.

۸۰ درصد از رژیم غذایی شما را باید غذا‌های کامل شکل دهند. باید بدانید غذا‌های کامل به طور کلی غذا‌هایی هستند که فرآوری و یا تصفیه نشده اند و مواد افزودنی به آن‌ها اضافه نشده است.

غذا‌های کامل شامل میوه ها، سبزی ها، حبوبات، آجیل، مغز دانه ها، غلات کامل، گوشت، ماهی و تخم مرغ هستند.

Jenn LaVardera، متخصص تغذیه در شرکت دیلی هاروست با هشدار در خصوص غذا‌های فرآوری شده گفت: غذا‌های فوق فرآوری شده معمولا دارای قند‌ها و روغن‌های تصفیه شده هستند و اغلب سدیم بالایی دارند.

غذا‌های فرآوری شده اغلب دارای مواد مغذی مفیدی مانند فیبر، ویتامین‌ها و یا مواد معدنی نیستند.

از آن جایی که غذا‌های فرآوری شده به طور کلی فاقد مواد مغذی هستند که به سیر شدن شما کمک می‌کنند، ممکن است خوردن آن‌ها حتی منجر به افزایش اشتها شود.

این متخصص تغذیه گفت: خوردن غذا‌های فوق فرآوری شده می‌تواند به بالا و پایین افتادن قند خون منجر شده و سبب شود شما احساس انرژی کمتری بکنید. آن‌ها سیر کننده نیستند، یعنی ممکن است شما اندکی بعد از خوردن این غذا‌های فرآوری شده، احساس گرسنگی بکنید.

او گفت: به طور کلی، این‌ها (غذا‌های فرآوری شده) غذا‌هایی نیستند که به بدن شما سوخت رسانی کنند.

 

اما علاوه بر تاثیرات سریع و روزانه‌ای که ممکن است غذا‌های فرآوری شده به همراه داشته باشند، تاثیرات طولانی مدتی را نیز می‌توانند با خود به همراه بیاورند.

لاواردرا، متخصص تغذیه گفت: خوردن غذا‌های فوق فرآوری شده با افزایش خطر فشار خون، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

تحقیقات در خصوص تاثیرات غذا‌های فرآوری شده بر سلامت انسان نسبتا جدید هستند. با افزایش تحقیقات، احتمالا نتایج منفی بیشتری در خصوص تاثیرات منفی این نوع غذاها، بر سلامت انسان آشکارتر می‌شود.

البته مصرف این نوع مواد غذایی در حد اعتدال به بدن شما آسیب وارد نمی‌کند؛ اما وقتی غذا‌های فرآوری شده بیشتر وعده غذایی شما را تشکیل می‌دهند، می‌تواند تهدیدی برای سلامت شما تلقی شود.

درک این مسئله که چه چیزی غذا‌های فرآوری شده را تشکیل می‌دهد تا بتوانید از آن اجتناب کرده و یا دست کم مصرف آن را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید، امری ضروری است.

این متخصص تغذیه در این باره گفت: غذا‌های فرآوری شده اصولا دارای فرمولاسیون صنعتی هستند. مواد تشکیل دهنده آن‌ها بیش از آن که شبیه به دستور پخت غذایی باشد، یک فرمول شیمیایی است و شما قادر به تشخیص هیچ یک از عناصر از مواد غذایی کامل در محصول نهایی نیستید. به طور مثال تنقلات بسته بندی شده (مانند پفک و چیپس)، گوشت‌های فرآوری شده مانند ناگت‌های مرغ (و یا سوسیس و کالباس) از این دسته اند.

ذکر این نکته ضروری است که تمام گوشت هایی که دودی شده، نمک زده، پخته شده، خشک شده یا کنسرو شده اند، مواد غذایی فرآوری شده در نظر گرفته می شوند که در واقع، شامل سوسیس، هات داگ، سالامی، ژامبون و بیکن پخته شده می شوند.

خوشبختانه، تغییر رویه و روی آوردن به خوردن غذا‌های عمدتاً فرآوری نشده، می‌تواند بسیاری از آسیب‌هایی را که یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به بدن وارد کند، جبران سازد.

تمرکز بر روی گنجاندن میوه‌ها، سبزی ها، غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی در عادات غذایی می‌تواند تفاوت‌هایی را ایجاد کند. این متخصص تغذیه می‌گوید تلاش کنید بشقاب خود را در درجه نخست و پیش از شروع به خوردن وعده غذایی خود، با میوه‌ها و سبزی ها پر کنید؛ چرا که این امر سبب می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که بدنتان مواد مغذی که برای داشتن یک احساس خوب بدان نیاز دارد را دریافت کرده است. به همان میزانی که شما مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده را کاهش می‌دهید، متوجه خواهید شد در کمترین زمان، انرژی بیشتر و بدنی سالمتر خواهید داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: