کد خبر: ۵۴۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱

یک قانون کلی برای تغذیه مناسب برای قلب این است که غذاهایی را انتخاب کنید که می دانید برای شما خوب هستند (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت و لبنیات کم چرب) و مصرف سایر مواد غذایی را تا حد امکان محدود نمایید.

به گزارش شفاف، برای اینکه قلبی مانند یک قهرمان داشته باشید، بایستی مراقب مصرف مواد غذایی دارای سدیم زیاد، قند افزوده، چربی های اشباع و غذاهای آماده و فرآوری شده نیز باشید.

غذاهای سرشار از سدیم

حدود 33 درصد از افراد آمریکایی بر اساس آمار مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها به فشار خون بالا مبتلا می باشند. این یعنی که فشار خون این افراد بالاتر از 140/90 می باشد که بالاتر از سطح توصیه شده 120/80 محسوب می گردد. تمامی این فشار بالاتر از حد نرمال، ریسک حملات قلبی، سکته قلبی، مشکلات کلیوی و حتی از دست دادن بینایی را بر اساس نظر انجمن قلب آمریکا (AHA) در فرد افزایش می دهد. سدیم اضافی در رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی بالا برنده فشار خون می باشد. و یکی از دلایل اینکه چرا مصرف بیش از حد نمک برای قلب مضر می باشد این است که نمک مقدار آب نگهداری شده در بدن را بر اساس مقاله ای که در سپتامبر 2019 در مجله Nutrients چاپ گردید، افزایش می دهد. تمامی این مایعات اضافی باعث فشار بیشتر بر قلب شده و محدود کردن غذاهای سرشار از سدیم می تواند به شما کمک کند تا مصرف نمک را محدود کرده و فشار خون را کاهش دهید.

 غذاهایی که شکر افزوده بالایی دارند

می دانید که غذاهایی با شکر افزوده زیاد برای سلامتی مناسب نیستند اما آیا می دانید که این خوراکی ها بویژه برای قلب ضرر دارند؟ بر اساس تحقیقی که در آوریل 2014 در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر گردیده است، افرادی که 17 تا 21 درصد از کالری روزانه خود را از قندهای افزوده دریافت می کنند، 38 درصد ریسک بالاتری برای فوت بر اثر بیماری قلبی نسبت به افرادی دارند که تنها 8 درصد از کالری روزانه خود را از این قندها دریافت می نمایند.

 غذاهای سرخ شده و فست فودها

آشکار است که غذاهای سرخ شده و فست فودها هیچ فایده ای برای قلب ندارند. در واقع بر اساس تحقیقی که در ژانویه 2019 در BMJ چاپ شده است، غذاهای سرخ شده (بویژه مرغ و ماهی سرخ شده) با افزایش ریسک مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی در ارتباط می باشند. چندین دلیل برای این امر وجود دارد. اول، بسیاری از افراد وقتی به سراغ این غذاهای سرخ کردنی می روند که می خواهند شام را بیرون صرف کنند و بسیاری از ما نمی دانیم که این غذاها در چه نوع روغنی سرخ شده اند. علاوه بر این، پخت و پز در دمای بالا می تواند باعث تولید ترکیباتی شود که به صورت بالقوه سرطان زا می باشند.

غذاهای سرشار از چربی های اشباع

 چربی های اشباع می توانند ریسک بروز بیماری های قلبی را افزایش دهند اما کماکان دلایل خوبی وجود دارند که باعث شوند مصرف این گونه چربی ها را محدود نمایید. چربی های اشباع می توانند کلسترول LDL (بد) را افزایش دهند که این می تواند ریسک انسداد شریان ها را بر اساس مطالب منتشر شده توسط انتشارات سلامت هاروارد بالا ببرد.

غلات فرآوری شده یا تراریخته

غلات تراریخته می توانند ریسک بیماری های قلبی را بر اساس راهنمای بالینی منتشر شده در سپتامبر 2019 توسط مجموعه مقالات کلینیک مایو: نوآوری ها، کیفیت و نتایج، افزایش دهند. غلات تراریخته فشار اضافی را به سلامت قلب تحمیل می کنند: آنها معمولاً حاوی فیبر چندانی (برخلاف غلات کامل) نبوده و فیبر با بهبود کنترل گلوکز خون و کمک به کم کردن کلسترول در ارتباط می باشد. همچنین غلات تراریخته ممکن است دارای شکر افزوده باشند که از مصرف آن نیز باید حدالامکان پرهیز کرد.

این به معنی کنار گذاشتن برنج سفید و نان های سفید از رژیم غذایی نمی باشد. برای اینکه بتوانید از مزایای فیبر موجود در غلات کامل که برای قلب مفید می باشد، بهره مند شوید، کافیست حداقل نیمی از غلاتی که به صورت روزانه مصرف می کنید را از گروه غلات کامل انتخاب نمایید.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: