کد خبر: ۵۴۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران از راه‌اندازی مجدد نرم‌افزار موبایلی "تهرانِ من" خبر داد و گفت: از امروز شهروندان می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن از خدمات شهری این اپ استفاده کنند.

به گزارش شفاف، هادی محضرنیا با حضور در برنامه «سلام؛ صبح به خیر» شبکه سوم سیما اظهار کرد: در پی وقوع حمله سایبری گسترده‌ای که در کل شبکه شهرداری تهران انجام شد و احتمال گسترش آن نیز وجود داشت، در راستای حراست از برنامه‌ها و اطلاعات، سامانه‌ها و نرم‌افزارها توسط سازمان فاوای شهرداری تهران از دسترس خارج شدند و به دلیل آن‌که نرم‌افزار موبایلیِ «تهرانِ من» نیازمند پشت‌ سر گذاشتن تست‌های امنیتی و نفوذ بود، این مراحل کمی به طول انجامید. برای راه‌اندازی مجدد تاییدیه دستگاه‌های نظارتی نیز مورد نیاز بود و در عین حال به دنبال سرویس‌دهی بهتر بودیم که خوشبختانه هر دو امر محقق شد و از امروز با یاری خداوند شهروندان می‌توانند از طریق گوشی تلفن همراه خود به این نرم‌افزار دسترسی کامل داشته باشند.

وی در تشریح اقدامات شهرداری تهران طی مدت حمله و نفوذ سایبری به شبکه شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در اقدام برای حفظ و حراست از سامانه‌های خدمت‌رسانی در چند ساعت اولیه از وقوع این حادثه، ضمن دفع هجوم، اقدامات خود را در بالاترین سطح امنیتی اجرا کردیم.

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران افزود: حقیقت آن است که این حمله سایبری موفق نبود و به اهداف خود نرسید اما این حمله گسترده و پیچیده بود و برای مقابله با آن همه خدمات اینترنتی فریز شدند و با توقف همه سامانه‌ها، اقدام به انجام تست آلودگی کردیم و حفظ و حراست از داده‌های مردم را انجام دادیم. در سامانه‌های شهرداری تراکنش‌های مالی زیادی وجود دارد و باید همه این موارد با بانک‌ها و مراکز ذی‌نفع بررسی می‌شد تا حق مردم ضایع نشود و این در حالی بود که تعداد این سامانه‌ها هم قابل توجه است.

محضرنیا همچنین در خصوص طرح شایعاتی مبنی بر پاک‌شدن اطلاعات و سوابق شهروندان از سامانه‌ها گفت: در سازمان فاوا اطلاعات در سه لایه دارای نسخه پشتیبان هستند، وظیفه ما حفظ و حراست از داده‌ها است که بخشی از آن سوابق پرداخت عوارض شهرسازی، خودرو، املاک و سایر مثل کیف پول شهروندی است که به طور کامل این اطلاعات حفظ شده است.

وی با تاکید بر اینکه به‌دلیل نحوه تهیه نسخه پشتیبان، هیچ داده‌ای از بین نرفته است، افزود: بی‌شک هدف اصلی اخلال‌گران، اختلال در خدمت‌رسانی به مردم بوده است چرا که 400 سرویس متنوع شهری در 22 منطقه، 123 ناحیه و سازمان‌ها و شرکت وابسته به شهرداری تهران وجود دارند و قصد آن‌ها خارج‌ کردن سرویس‌ها از مدار خدمت بود. قسمتی از این خدمات قابل قطع و توقف نیستند مانند استفاده از حمل‌ونقل عمومی، مترو، سامانه بهشت زهرا(س)، که سعی کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خدمت‌رسانی برگردند.

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه از لحظات اولیه گزارش حمله سایبری بیش از 300 نیروی سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در سازمان به طور 24 ساعته، اقدام به خدمت‌رسانی کردند، افزود: خدا را شکر امروز ارائه خدمات شهروندی در وضعیت مطلوب قرار دارد، البته اختلالات کوتاه در شبکه شهرداری تهران و سایر شبکه‌های خدمتی، همیشه وجود دارد اما به صورت 24 ساعته این خدمات رصد شده و تلاش می‌شود که اشکالات آن‌ها رفع شود.

محضرنیا بار دیگر از شهروندان تهران در خصوص اختلال در شبکه شهرداری تهران عذرخواهی کرد و گفت: همان‌گونه که شهردار تهران تاکید دارند، شهروند اولویت اول شهرداری است و به خاطر آنچه رخ داد از مردم شریف عذرخواهی می‌کنم و تاکید دارم تاکنون، اجازه نداده‌ایم حق و حقوقی از شهروندان تضییع شود.

وی همچنین از همکاری سازمان پدافند غیرعامل و بخش افتا ریاست جمهوری، شورای شهر و معاونان شهردار تهران که از ابتدای وجود این اختلال در کنار مجموعه سازمان فاوای شهرداری تهران بودند، قدردانی کرد و گفت: در سازمان فاوا نیز همکاران من شب‌ها از نگرانی خدمت‌رسانی نخوابیدند و حتی به سراغ خانواده هم نرفتند و بی‌شک نمی‌توان آن‌گونه که باید از این زحمات جبران‌ناپذیر قدردانی کرد. اما در این فرصت قدردانی خود را از تک‌تک همکاران سازمان اعلام می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: