کد خبر: ۵۴۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با آخرین وضعیت خرید اتوبوس، تاکسی و... توضیح داد.

به گزارش شفاف، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اهمیت و پیچیدگی حمل و نقل در تمامی کلانشهرهای سراسر جهان اظهار کرد: دغدغه بیش از 80 درصد شهروندان در کلانشهرهای دنیا، حمل ‌و نقل است. خدمات حمل و نقل حساس‌تر است چرا که به صورت لحظه‌ای‌ ارائه می‌شود و ممکن است که در صورت بروز مشکل تبدیل به معضل اجتماعی و امنیتی شود.

معاون شهردار تهران ضمن اشاره به عقب‌ماندگی جدی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: بیش از 10 سال است که هیچ حمایت جدی توسط دولت از حمل و نقل شهری تهران صورت نگرفته است که همین امر باعث شده تا اجزای مختلف سامانه حمل و نقلی دچار فرسودگی جدی شود.

شفیعی در ادامه سخنان خود افزود: نمی‌توان روی حل یک موضوع در حمل و نقل تمرکز کرد چرا که تمامی زیرمجموعه‌ها وضعیت اضطراری پیدا کرده‌اند و باید همزمان به آن‌ها پرداخته شود. بر همین اساس 60 پروژه اصلی در قرارگاه حمل‌ و نقل تعریف شده است تا بخشی از عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران کند. تجربه جهانی برای شهرهایی نظیر تهران نشان می‌دهد که باید سه رویکرد در شهر دنبال شود.

وی توسعه حمل و نقل انسان محور را یکی از آن سه رویکرد اعلام کرد و گفت: توسعه حمل و نقل انسان محور طی سال‌های گذشته به صورت شعار کلیشه‌ای درآمده و به صورت جدی در شهر اجرا نشده است. توسعه حمل و نقل عمومی و روش‌های مدیریت تقاضای سفر جزو دو رویکرد دیگر هستند، البته بخش‌های محدودی از مدیریت تقاضای سفر در تهران اجرا شده است که به دنبال روش‌های جدید هستیم.

530 هزار میلیارد تومان نیاز مالی ناوگان حمل ‌و نقلی تهران

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل مدیریت شهری که باعث عقب‌ماندگی در ناوگان شده، منابع مالی است، عنوان کرد: نیاز شهر تهران برای رسیدن به تحقق برنامه‌های اساسی و برنامه‌ریزی شده 530 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 1400 است. این عدد با رویه‌های تأمین منابع گذشته، در توان مدیریت شهری نیست. هیچوقت شهرداری نمی‌تواند و قرار نیست که به تنهایی مشکل شهر تهران را حل کند.

شفیعی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته ارتباط خوبی میان شهرداری و دولت شکل گرفته است و تیم جدید در تلاش هستند تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند، افزود: اتوبوس‌هایی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد از طریق 82/5 درصد آورده مالی توسط دولت و 17/5 درصد توسط شهرداری تأمین مالی شده است. حدود 4 هزار و 800 دستگاه اتوبوس طی 16 سال گذشته فعال بوده است. روند تزریق اتوبوس از سمت دولت کاهش پیدا کرده تا به عدد 2300 اتوبوس موجود و فعال رسیده است. 

10 برابر کرایه‌ای که مسافر می‌پردازد، هزینه اصلی جابجایی است

وی ضمن اشاره به تقسیم‌بندی سهم یک‌سومی شهرداری، دولت و مسافر به عنوان پرداخت یارانه کرایه وسایل ناوگان گفت: 10 برابر کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، هزینه اصلی جابجایی است. 90 درصد هزینه جابجایی برعهده شهرداری گذاشته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: در بین ناوگان‌های مختلف، تاکسیرانی وضعیت بهتری دارد چرا که 50 درصد فرسوده و اتوبوسرانی 100 درصد فرسوده است. تأمین ناوگان تاکسیرانی در گذشته به صورت تسهیلات جایگزین دولت از طریق سیستم بانکی و مابه‌التفاوت سود تسهیلات ارزان‌قیمت و همچنین ناوگان ارزان قیمت‌تر از بازار آزاد بود اما در حال حاضر همه این موارد حذف شده است.

4 هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری بابت جرائم رانندگی

شفیعی درباره هزینه‌کرد جرائم رانندگی وصول شده توضیح داد: محل هزینه این جرائم در قانون مشخص شده و چرا طی سال‌های گذشته دولت این طلب را نپرداخته است؟ اصل طلب شهرداری طی سال‌های گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای تأمین منابع متفاوت از گذشته اشاره کرد و افزود: این موضوع در گذشته به صورت جدی مطرح نبوده است. اجرای TOD می‌تواند شهرسازی را متحول کند و منابعی را برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ظرفیت ماده 12 قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر بیان کرد: از این ظرفیت به صورت جدی استفاده نشده بود؛ فقط شرکت بهره‌برداری مترو استفاده محدودی از این قانون داشته است. این ظرفیت، سیکلی بین سرمایه‌گذاری و مصرف سوخت ایجاد می‌کند. کاهش مصرف سوخت سبب می‌شود تا دولت یارانه کمتری بپردازد. این چرخه می‌تواند تکرار شونده باشد و وضعیت را متحول کند.

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسته کاملی شامل مدهای مختلف حمل و نقلی تهیه شده است تا در آن بررسی شود که هرکدام از این مدها چه صرفه‌جویی ایجاد می‌کند و معادل چه میزان یارانه پرداختی دولت است. این بسته در نوبت تصویب در شورای اقتصاد است که توقع می‌رود تصویب آن تسریع شود.

وی با بیان اینکه 245 کیلومتر شبکه فعال در مترو وجود دارد، افزود: مترو تهران نسبت به شهرهای دنیا از طول شبکه در جایگاه بیستم و از نظر جابجایی در رتبه سی‌ام قرار دارد اما از نظر هزینه ساخت مترو، نصف متوسط هزینه کل دنیا است و در رتبه خوبی قرار گرفته‌ایم.

معاون شهردار تهران درباره برنامه‌های امسال مترو توضیح داد: تکمیل 33 کیلومتر از خطوط 6 و 7 مترو و ساخت حداقل 9 ایستگاه جزو برنامه‌های امسال است. اورهال 400 دستگاه واگن مترو [که در کل 700 دستگاه واگن نیاز به اورهال دارند) و فعال سازی سه قرارداد واگن سازی جزو اقدامات دیگر هستند. دولت مجوزهای تهاتر نفت برای پیش پرداخت 15 درصدی قرارداد 630 دستگاه واگن را صادر کرده است. دو سال پس از پرداخت نخستین پیش پرداخت، تحویل واگن‌ها تا پنج سال آغاز می‌شود. قرارداد دیگر113 دستگاه واگن است که شهرداری با واگن سازی منعقد کرده و دولت مجوز تهاتر 77 میلیون یورویی برای 249 دستگاه واگن با شرکت مپنا صادر کرده است.

افزایش مسافران مترو از 2 میلیون به 4 میلیون نفر در روز

شفیعی با تأکید بر اینکه مجموع ورود این واگن‌ها می‌تواند وضعیت ناوگان مترو را بهبود ببخشد، عنوان کرد: ظرفیت از جابجایی دو میلیون به 4 تا 5 میلیون مسافر در روز می‌رسد. اگر شبکه مترو به تناسب افزایش یابد، این جابجایی در روز به 10 میلیون مسافر خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: