کد خبر: ۵۴۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل در رسانه‌ها، تبیین درست موضوعات، جلب مشارکت مردم و مسئولان، نظارت به موقع و مسئولانه و امیدآفرینی، نیاز امروز کشور است.

به گزارش شفاف، دکتر اکبر نصراللهی در گردهمایی بزرگ مدیران روابط عمومی‌های استان مازندران در ساری در تشریح آسیب‌های روابط عمومی در تبیین واقعیت‌های کشور اظهار کرد: طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل در رسانه‌ها، تبیین درست موضوعات، جلب مشارکت مردم و مسئولان، نظارت به موقع و مسئولانه و امیدآفرینی نیاز امروز کشور است.

وی ادامه داد: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی و ضعف‌های تخصصی مثل سوژه‌یابی کلیشه‌ای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه‌ها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری و بی‌توجهی به اصل بالانس و توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف‌های مهم روابط عمومی‌ها است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: با وجود پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی‌ها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه‌ها را پوشش می‌دهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه‌های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

نصراللهی همچنین گفت: افراط خبرنگاران در طرح مشکلات بدون ارائه راه حل و در مقابل غلبه امور تشریفاتی و غیرواقعی و تولید و انتشار یک طرفه فعالیت‌های مسئولان از مشکلات مزمن رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها است. رسانه‌ها و روابط‌ها با گفتن واقعیت‌های مثبت و منفی و انعکاس مطالبات مردم و مشکلات کشور در کنار راه حل‌های آن‌ها می‌تواند مردم را امیدوار، راهبرد جهاد تبیین را محقق و کشور را از محاصره تبلیغاتی دشمن خارج کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، مازندران را آسایشگاه و هدیه خدا به مردم ایران دانست و گفت: مازندران باید در حد ملی در رسانه‌ها مطرح، تبیین، جریان‌سازی و توسعه آن محقق شود.

استاد مازندرانی ارتباطات و رسانه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم و انحصاری مازندران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، محیط زیستی و فرهنگی تاکید کرد: برای توسعه مازندران به داشتن رسانه‌های حرفه‌ای، مسئول، آگاه و جسور و همراهی آن‌ها و حقیقتا جهاد تبیین نیاز است اما متاسفانه از ظرفیت عظیم رسانه برای انعکاس واقعیت‌های استان و پیشرفت و توسعه آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های استان باید با شناخت دقیق نیازها و مسائل و مشکلات استان و با پرهیز از نگاه بخشی و در اقدامات روندی و هم‌افزا اولویت‌های استان را پیگیری، مطالبه و محقق کنند، تاکید کرد: مشکلات استان با تدوین پیوست رسانه‌ای توسعه مازندران، هم‌افزایی و همدلی بین رسانه‌ها و مسئولان و نخبگان محقق خواهد شد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای افزود: با وجود رتبه دوم استان مازندران در زمینه تعداد رسانه‌ها در کشور و قدمت حدود 110 ساله رسانه‌های استان، متاسفانه رسانه‌های مازندرانی در جریان‌سازی و طرح مطالبات مردم در زمینه‌های موضوعات راهبردی استان مثل پسماندها و زباله‌ها، گردشگری، نابودی جنگل‌ها و گونه‌های نادر حیوانات، تخریب محیط زیست، هدررفت آب و ارتباطات جاده‌ای ناتوان بوده‌اند.

وی همچنین گفت فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، حضور کم‌رنگ مردم در رسانه‌های استان، ورود آسان افراد غیرحرفه‌ای به سازمان‌های رسانه‌ای، غلبه انگیزه‌های اقتصادی، نگاه سطحی،حاشیه‌ای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفه‌ای، استانی و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، رقابت در طرح مشکل به جای طرح مشکل به همراه راه حل، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان مازندرانی، سواد رسانه‌ای پایین رسانه‌ها و مسئولان استان و فقدان پیوست رسانه‌‌ای برای توسعه مازندران از دیگر مشکلات مهم استان مازندران است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه‌ای استان، تدوین و اجرای پیوست رسانه‌ای توسعه استان، آموزش مستمر و هدفمند و حمایت همه‌جانبه از رسانه‌ها قابل حل است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نقش مسئولان و روابط عمومی‌ها در جهاد تبیین بسیار مهم است، چون خاستگاه و منشاء خبر هستند؛ اگر آنها وقایع را درست و به‌موقع و در بسته‌های جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شود، رسانه‌های معارض تقویت و کشور متضرر نمی‌شوند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت زمانی، کنشگری انحصاری بود و سازمان‌های غیررسانه‌ای و رسانه‌ای، در محدوده کشور و منطقه خاصی فعال بودند، این محدودیت جغرافیایی، وظایف و هنجارهای خاصی را بر آنان تحمیل می‌کرد اما اینک انحصار نیست ؛ همه کنشگر هستند، بنابراین همین تغییر و تحولات، وظایف جدیدی را برای کنشگران حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند که ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌های خود، آن‌ها را لحاظ و رویکرد و راهبرد مناسبی را اتخاذ کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان اینکه تحولات رسانه‌ای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان‌ها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و به موقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با شرایط و آرایش جدید رسانه‌ای برای کشور و رسانه‌ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: