کد خبر: ۸۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
یک بام و دوهوای تحریم

چندی است که خبری مبنی بر خریداری هواپیمای اختصاصی صدر اعظم آلمان از سوی شرکت هواپیمایی ماهان به منظور استفاده محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران بر سر زبان ها افتاده است. این در شرایطی است که نشریه مشهور آلمانی خرید این هواپیما از سوی ایران را مایه شرمساری برای دولت آلمان دانسته است.

به گزارش شفاف، نشریه اشپیگل در گزارش خود در این زمینه آورده است: شرکت هواپیمایی ماهان متعلق به خطوط هوایی ایران هواپیمای آنجلا مرکل را که به دلیل عمر بالا دیگر از آن در آلمان استفاده نمی شود، خریداری کرده است.

در گزارش این نشریه آمده است: اقدام اخیر ایران در خرید این هواپیما می تواند باعث شرمساری و خجالت برلین باشد. اکنون هواپیمای تئودور هس که زمانی به عنوان هواپیمای جت اختصاصی دولت آلمان فعالیت می کرد و بسیاری از صدر اعظم های آلمان در سفرهای خارجی خود از آن استفاده کرده بودند، اکنون به شرکت هواپیمایی ماهان ایران تعلق دارد، این معامله در شرایطی رخ داده است که آلمان یکی از مهم ترین حامیان تحریم های بیشتر بر ضد ایران است.

این گزارش در ادامه می افزاید: شرکت هواپیمایی ماهان در وب سایت اختصاصی خود به خرید و اضافه کردن پنج بوئینگ 747 و 27 هواپیمای ایرباس به ناوگان حمل و نقل خود اشاره کرده است. با وجود این که تحریم های اعمال شده بر ضد ایران باعث شده است تلاش این کشور برای خریداری هواپیماهای بوئینگ و جت با دشواری ها و مشکلات فراوانی روبرو باشد، اما به نظر می رسد که در این مورد مشکلی برای شرکت ماهان پیش نیامده است.

در ادامه این گزارش آمده است: شرکت ماهان اخیرا تلاش کرده است ناوگان خود را از طریق خرید ایرباس های 314 و 304 که روز 18 نوامبر از طریق کیف به تهران وارد شده است، توسعه دهد. با وجود این خرید هواپیمای دو موتوره اختصاصی دولت آلمان و صدر اعظم این کشور از سوی شرکت ماهان که تا چند وقت پیش در خدمت دولت آلمان بود، نوعی شرمساری برای ژرمن ها محسوب می شود. این در شرایطی است که این هواپیما همچنان به انتقال مقامات دولت آلمان از جمله صدر اعظم ها، وزرای امور خارجه و دیگر اعضای کابینه دولت آلمان ادامه می داد.


تئودور هس که پس از دوران ریاست جمهوری نخستین رییس جمهور آلمان غربی به نوعی مفتخر به دریافت لقب شوالیه در میان هواپیماها شد، از امکانات و تجهیزات خاصی که مطابق با امکانات روز است، برخوردار است. از این امکانات می توان به جمله کابین ویژه خواب، حمام  و صندلی های چرمی کاملا راحت اشاره کرد. اکنون نیز انتقال این هواپیما به تهران به نوعی نشان دهنده ایجاد تغییر در دیپلماسی آلمان در قبال ایران است. برلین اخیرا حمایت خود را از اعمال تحریم های شدیدتر بر ضد ایران در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای این کشور اعلام کرده بود.


این نوع از هواپیمای تئودور هس که در سال 1989 تولید شده است، در ابتدا در خطوط هوایی آلمان شرقی مورد استفاده قرار می گرفت و در پی سقوط دیوار برلین و اتحاد مجدد دو آلمان این هواپیما در اختیار دولت جدید قرار گرفت. این هواپیما در دوران خدمت خود برای مقامات آلمان، صدر اعظم های این کشور از جمله هلموت کهل، گرهارد شرودر و آنجلا مرکل را به سفرهای خارجی در سرتاسر جهان انتقال داده است. این هواپیما آخرین پرواز خود را برای دولت آلمان ژوئن سال جاری انجام داد و پس از آن یک هواپیمای جدید ایرباس آ 340 جایگزین آن شد.

با وجود این بلافاصله پس از بازنشستگی این هواپیما، مرکز بازاریابی و فروش دولت آلمان این هواپیما را به گروه سرمایه گذاری اوکراین به قیمت 3.1 میلیون یورو فروخت. یک سخنگوی ارتش آلمان در این باره گفته است: این هواپیما پیش از به فروش رفتن رنگ آمیزی و به یک هواپیمای کاملا طبیعی تبدیل شده بود.

این سرمایه گذار اوکراینی نیز پس از دریافت این هواپیما آن به شرکت هواپیمایی ماهان فروخته است. تحلیل گران بر این باورند که این گروه سرمایه گذار از آغاز به عنوان پوششی برای فروش این هواپیما به ایران عمل کرده است، علاوه بر این هواپیما چندین هواپیمای دیگر لوفتهانزا نیز از طریق شرکت های اوکراینی به ایران فروخته شده اند.

در پایان این گزارش آمده است: این معامله با شرکت هواپیمایی ماهان در شرایطی انجام شده است که آمریکا این شرکت را به دلیل انتقال مخفیانه سلاح و اعضای سپاه پاسداران تحریم و اموال آن را نیز مسدود کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار