کد خبر: ۹۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۸

با بالا رفتن سن قدرت حس بويايي و چشايي به طور طبيعي تحليل مي رود.البته اين تغيير آن قدر بطئي است که به سختي قابل تشخيص مي باشد. بررسي ها نشان مي دهد که افرادي که دچار ضعف بويايي و چشايي مي شوند کمتر از ديگران رژيم غذايي سالم اتخاذ مي کنند و دليل آن هم تحليل حس بويايي و چشايي است زيرا براي اين که طعم غذا را بهتر احساس کنند مجبورند نمک بيشتري به آن اضافه کنند.

افکار: بنابراين اگر چه از دست دادن اين حواس و يا تحليل رفتن آن به نظر خيلي ها چندان مهم نباشد اما به دليل تاثيري که بر سلامت مي گذارد جاي بحث و بررسي دارد بنابراين براي حفظ اين ۲ حس به چند نکته به نقل از سايت prevention توجه کنيد.

*شکل طبيعي غذا را حفظ کنيد؛ براي تزئين غذاها افراط نکنيد بلکه سعي کنيد تا ماده غذايي شکل طبيعي خود را داشته باشد زيرا حس چشايي زماني عملکرد مناسب دارد که مغز بتواند ظاهر غذا را با طعم آن مطابقت دهد. *هر يک ساعت آب بخوريد؛ خشکي دهان بر اثر مصرف دارو يا کم شدن آب بدن تاثير نامطلوبي روي حس چشايي مي گذارد.

*از کمربند ايمني استفاده کنيد؛ يکي از علل از دست دادن حس بويايي که به طور مستقيم روي حس چشايي تاثير مي گذارد وقوع تصادفات است. هر نوع ضربه اي، مغز را در داخل جمجمه جابه جا مي کند و باعث پارگي گيرنده هاي عصبي مي شود.

*پياده روي تند يا دو ۱۰دقيقه اي؛ قدرت حس بويايي، پس از انجام حرکت هاي ورزشي بهتر است. محققان علت آن را رطوبت اضافه داخل بيني مي دانند.

*داروهاي خاص؛ صدها نوع دارو وجود دارد که روي اين ۲ حس تاثير منفي مي گذارد. داروهاي ضدافسردگي، فشار خون بالا و شيمي درماني از جمله اين داروهاست.

*استعمال سيگار را ترک کنيد؛ هيچ چيز مانند سيگار روي گيرنده هاي چشايي و بويايي تاثير منفي نمي گذارد. سيگار کشيدن طولاني مدت روي عصب بويايي در قسمت عقب بيني تاثير دائمي مي گذارد.*فقط هنگام گرسنگي غذا بخوريد؛ اين ۲ حس در هنگام احساس گرسنگي قوي تر است.

*در فصل زمستان، هوا را مرطوب نگه داريد؛ به علت بالا بودن رطوبت هوا در تابستان و بهار، حس بويايي قوي تر است. بنابراين در فصل سرما، هواي اتاق را مرطوب نگه داريد.

*تنها غذا نخوريد؛ نتايج بررسي ها نشان داده، خوردن غذا در جمع بر روي طعم غذا تاثير مي گذارد و افراد طعم غذا را بهتر احساس مي کنند.

*از بوهاي بد و تند دوري کنيد؛ بوهاي تند و بد، قدرت حس بويايي را از بين مي برد. در صورتي که مجبوريد براي طولاني مدت در محيطي بدبو قرار بگيريد، از ماسک صورت استفاده کنيد.

*ادويه به غذا اضافه کنيد؛ حتي اگر حس بويايي و چشايي شما افت کرده است از ادويه اي مانند فلفل قرمز در غذا استفاده کنيد.

*به آرامي و کامل غذا را بجويد؛ اين کار باعث دريافت طعم بهتر غذا توسط گيرنده هاي عصبي مي شود زيرا زماني که غذا به مدت طولاني تري در دهان است پرزهاي چشايي در تماس با آن تحريک شده و پيام ها بهتر و سريع تر مخابره مي شود.قبل از جويدن غذا را در دهان بچرخانيد تا بوي آن را بهتر احساس کنيد.

*سعي کنيد هر لقمه از غذا متفاوت باشد؛ در بشقابي که گوشت، سيب زميني، اسفناج، کاهو و... است به جاي اين که ابتدا تمامي گوشت را بخوريد، هر بار يک نوع غذا را در دهان بگذاريد. اين کار باعث مي شود تا عصب بويايي تحريک شود.

*از مصرف نمک و شکر بکاهيد؛ براي مدت يک هفته به جاي غذاهاي آماده حاوي نمک يا شکر از مواد کم نمک و فاقد شکر استفاده کنيد.

*از مصرف غذا و نوشيدني هاي داغ خودداري کنيد؛ اين امر باعث آسيب پرزهاي چشايي مي شود.

*بو کردن را تمرين کنيد؛ با تمرين دادن بيني و مغز مي توان بوها را بهتر تشخيص داد. روزي چند بار بوهاي متفاوت را استشمام کنيد. بعد از مدتي متوجه عملکرد بهتر حس بويايي خود مي شويد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: