تحقیقات جدید در آمریکا نشان داد خطر ابتلا به سکتههای مغزی در افرادی که به میزان کمتری در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر است.
فارس به نقل از پایگاه خبری «هلس دی نیوز» آمریکا: این تحقیقات حاکی است: میزان نور خورشیدی که به بدن میرسد، درصد احتمال ابتلا به سکتههای مغزی را مشخص میکند.
پژوهشگران دانشگاه آلاباما در جریان تحقیقات خود از ۳۰ هزار فرد بالای ۴۵ سال دریافتند: کسانی که به میزان کمی در معرض نور خورشید قرار دارند، یک برابر و نیم بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سکتههای مغزی قرار دارند.
این پژوهشگران همچنین دریافتند کسانی که در مناطق سردتر زندگی میکنند خطر ابتلای آنها به سکتههای مغزی بیشتر است.
خانم لسلی مک لور مسئول این تحقیقات گفت: ما هنوز به طور مشخص رابطه بین نور خورشید و سکتههای مغزی را نمیدانیم. فرضیههای زیادی مطرح است اما حقیقتا هنوز مکانیزم پس پرده آن را نمیدانیم.
تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که استفاده بیشتر از ویتامین D خطر ابتلا به سکتههای مغزی را به میزان ۱۱ درصد کاهش میدهد.
منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین میکند.
ویتامین D چندین نقش کلیدی در بدن دارد و از همه مهمتر کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذا است.
کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی میشود.