کد خبر: ۲۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
فریدون وردی نژاد :
اين كتاب نگاه جديدي به نقش رسانه‌ در مديريت بحران مي‌بخشد، زيرا در گذشته كسي بر اين باور نبود كه رسانه مي‌تواند شريك و همراه در مديريت بحران باشد.
شفاف : کتاب مدیریت بحران و رسانه ها تالیف دکتر فریدون وردی نژاد و دکتر شهلا بهرامی عصر روز گذشته با حضور دکتر فرهنگی ( پدر علم مدیریت رسانه ) و نویسندگان آن در فرهنگ سرای رسانه رونمایی شد .

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ، در ابتدا دکتر فرهنگی ، ضمن اذعان به اين نكته كه يكي از روياهايش به واقعيت پيوسته، گفت: در سال 75 و 76 روياي به تحقق پيوستن ايجاد رشته مديريت رسانه را داشتم و امروز به خواست خدا و همت دوستان، رشته مديريت رسانه كار خود را آغاز كرده است.

استاد حوزه ارتباطات در این مراسم با بیان اینکه رشته مدیریت رسانه و بحران هویت خود را در کشور کسب کرده است اظهار داشت: کتاب مدیریت بحران و رسانه ها مباحث نظری خوبی در حوزه مدیریت بحران گردآوری کرده است.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه کتاب مدیریت بحران و رسانه ها اگر چه از نظر حجمی کم است ولی از نظر محتوایی در سطح بالایی است افزود: این کتاب بحران های اجتماعی، طبیعی و مدیریتی را بررسی کرده و راه های شناسایی این نوع بحران ها را برای مخاطب بازگو می کند.

چهره ماندگار سال 84 ادامه داد: مدلي كه من در مواجهه با بحران ارائه مي‌دهم اين است كه براي هر تحولي، موجبي را لحاظ مي‌كنم.

فرهنگی با بیان اینکه علم ارتباطات توانایی پیش بینی بحران های مختلف در جهان را دارد گفت: بحران قابل پیش بینی و قواعد است که از طریق علم بحران شناسی امکان پذیر است .

وی با اشاره به عصر تکنولوژی و دگرگونی های جهان در سال های اخیر اضافه کرد: اگر تحولات قرن بيستم را مورد مطالعه قرار دهيم، آبشخور اين تحولات را در جايي ديگر خواهيم ديد و آن ظهور پديده ماشين بخار است كه به مرور زمان تحولات شگرفي را با خود به همراه آورد. يعني پديده ماشين بخار تحول تكنولوژيك ايجاد كرد و اين تحول تكنولوژيك منجر به تحول اجتماعي شد و تحول اجتماعي از دل خود تحول فكري و فرهنگي را ايجاد كرد و اين سير دوباره؛ سير سيستمي خود را از نو آغاز مي‌كند كه در مرحله سوم كه همانا تحويل فكري و فرهنگي است، اين نوع تحول به تحول تكنولوژيك جديدتر مي‌انجامد و بالطبع تحول اجتماعي و تحول فكري و فرهنگي را به همراه خود آورد.

وی با بیان اینکه تحول تکنولوژیک در علوم اجتماعی تاثیر بسزایی داشته است اضافه کرد: عوامل اجتماعی به تحول تکنولوژیک پیوند خورده و این عوامل خود را به این تحول نزدیک می کند .

وي افزود: در سال 1980 اتفاق حائز اهميت ديگري را در سير تحولات تكنولوژيك مي‌بينيم و آن ورود كامپيوترهاي خانگي (pc) به صحنه زندگي روزمره انسان‌هاست و تحولات ديگري كه درنتيجه آن حادث شد و در كتاب (مديريت بحران و رسانه‌ها) نيز بدان‌ها اشاره شده است؛ ناشي از همان سال 1980 است كه باعث تحولاتي شگرف در نهادهاي اقتصاد، خانواده، مذهب و فرهنگ و آموزش و پرورش شد.
وی اضافه کرد: با تحولات تکنولوژیک شیوه زندگی مردم دست خوش تغییراتی شده و خانواده ها از نوع گسترده ثابت به خانواده های هسته ای در گردش تبدیل شده اند.

فرهنگی با بیان اینکه بشر برای ورود به نظام صنعتی 3 هزار سال تلاش کرده است افزود: این درحالی است که ورود به مرحله فرا صنعتی تنها 60 سال به طول انجامیده است .

دکتر فریدون وردی نژاد ( مدیر عامل اسبق خبرگزارری جمهوری اسلامی) و نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه ها نیز در این مراسم با بیان اینکه بسیاری از کج سلیقگی هایی که در مدیریت وجود دارد به گردن بحران انداخته می شود گفت : این رفتار باعث می شود شرایط بحرانی در تمام دوران ها و زمان ها وجود داشته باشد .

وی بیان داشت : شرایط بحرانی ،خطاها را می پوشاند که یکی از ویژگی های مدیریت بحران در دنیای کنونی سرپوش گذاشتن بر مسائل است.

نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه ها افزود:در حال حاضر اساس کار در مدیریت بحران پنهان کاری و دوری از رسانه است که باعث شایعه پراکنی و گسترش حیطه بحران ها شده است .

وی عنوان کرد: این کتاب انگیزه اولیه برای مدیریت بحران را ایجاد کرده و نقش اساسی رسانه ها را در مدیریت بحران بیان می کند.

وردی نژاد با بیان اینکه درحال حاضر نقش اصلی رسانه ها در مدیریت بحران مورد استفاده قرارنمی گیرد افزود: به این دلیل فعالیت رسانه ها مغایر با مدیریت بحران پیش می رود.

وی رسانه را مددکار در امر مدیریت بحران دانست و گفت: به دلیل استفاده نکردن از ویژگی رسانه ها در شرایط بحران رسانه ها گسترش دهنده بحران به شمار می روند.

سفير سابق ايران در چين اظهار داشت: دركل، مديريت بحران معمولا مديريتي عصبي است و در اين ميان رسانه‌ها به دليل مسئوليت رسانه‌اي‌شان، منجر به توسعه بحران مي‌شوند.

نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه ها نگاه جدید به نقش رسانه ها در مدیریت بحران، کمک به کاهش تضاد مدیریت بحران، الزامات مدیریت بحران وارتباطات مدیریت بحران ، شناساندن کارکرد رسانه ها در بحران و تعریف نقش رسانه های دیواری و شنیداری در مدیریت بحران را از دستاوردهای نوین این کتاب عنوان کرد.

وي در پايان افزود: مخاطب اين كتاب، مديران ارشد سازمان‌ها هستند كه رسانه را نه تنها به عنوان مخل حركت نمي‌دانند، بلكه به عنوان همكار و مددكار براي عبور از بحران‌ها توسط اركان مديريتي به آنها دمي‌نگرند. اين كتاب نگاه جديدي به نقش رسانه‌ در مديريت بحران مي‌بخشد، زيرا در گذشته كسي بر اين باور نبود كه رسانه مي‌تواند شريك و همراه در مديريت بحران باشد.

خاطر نشان می گردد"کتاب مدیریت بحران و رسانه ها" که به تازگی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت ) انتشار یافته، مشتمل بر پنج فصل است؛ در فصل اول، به چگونگي شکل‌گيري رفتار انسان با توجه به تعاملات محيطي پرداخته شده و ضمن بررسي عوامل مؤثر در رفتار، تأثير حضور رسانه‌ها و تغييرات رفتاري مورد کنکاش قرار گرفته است.

در فصل دوم اين کتاب، به هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي بحران پرداخته شده است.

فصل سوم کتاب نيز به مديريت بحران اختصاص يافته و در آن مراحل مختلف مديريت بحران از پيش‌بيني بحران تا عمليات اجرايي و ارزيابي و تعيين برنامه‌هاي جديد توضيح داده شده است.

فصل چهارم کتاب "مديريت بحران و رسانه‌ها"، به ارتباطات بحران به عنوان بخش اصلي در مديريت بحران اختصاص دارد و فصل پنجم مبناي تأثير و کارکردهاي رسانه در جوامع با تکيه به انواع نظام رسانه‌اي، نقش‌هاي رسانه‌اي، رويکردهاي رسانه‌اي و شيوه‌هاي حضور در عرصه‌هاي گوناگون به عنوان بستري براي شناخت تأثير عملکرد رسانه در شرايط بحران مورد بحث قرار گرفته است.

لازم به ذکر است ، در پایان این مراسم، به پاس قدردانی لوح تقدیر به دکتر وردی نژاد و دکتر بهرامی نویسندگان کتاب مدیریت بحران و رسانه ها و دکتر فرهنگی ، استاد حوزه ارتباطات تقدیم شد .
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر