کد خبر: ۶۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
«مصباح يزدي – محمود احمدي‌نژاد» دو نامي شناخته شده در روزگار فعلي هستند. آيت الله مصباح يزدي از سالهاي اوايل انقلاب 57 شناخته شده بود و احمدي نژاد، تنها شش سال است كه نامش به‌واسطه تكيه بر كرسي رياست جمهوري در همه جا پيچيده است. دو مرد شناخته شده روزگار اخير در حدود شش سال پيش چونان برادر ...


مطهره شفیعی : «مصباح يزدي – محمود احمدي‌نژاد» دو نامي شناخته شده در روزگار فعلي هستند. آيت الله مصباح يزدي از سالهاي اوايل انقلاب 57 شناخته شده بود و احمدي نژاد، تنها شش سال است كه نامش به‌واسطه تكيه بر كرسي رياست جمهوري در همه جا پيچيده است. دو مرد شناخته شده روزگار اخير در حدود شش سال پيش چونان برادر با يكديگر رفتار نمودند و از هر حركتي كه ديگري انجام مي‌داد تقدير و تشكر مي‌كردند. اين علاقه دو طرفه به اندازه‌اي در سالهاي اول دولت نهم ملموس بود كه هيچ كس نمي‌توانست منكر راهنمايي شود كه از جانب آيت‌الله روانه پاستور مي‌شد. روانبخش در مقام شاگرد آيت الله مصباح يزدي هم در اين سالها نتوانست حضور و همراهي آيت الله با احمدي‌نژاد را پنهان نگه دارد. به نحوي كه برخي از مصباح يزدي به عنوان پدر معنوي احمدي‌نژاد ياد مي كردند.


خداحافظي با شاگردان مدرسه حقاني

اما به تدريج كه از عمر دولت نهم مي‌گذشت، آن لوح تقديرها و تشكرها و احسنت‌ها كمرنگ و رگه‌هاي اختلاف ميان آيت الله مصباح يزدي و احمدي‌نژاد نمايان‌تر مي‌شود. احمدي‌نژاد كه يكي از افتخارات دولت نهم را به كارگيري نيروهايي مي‌دانست كه از مدرسه حقاني و موسسه امام خميني(ره) فارغ التحصيل شده‌اند، به تدريج كمر به حذف اين شاگردان آيت الله مصباح يزدي بست. در ابتدا حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي كه دانش‌آموخته مدرسه حقاني بود به دليل اختلاف سليقه با رئيس دولت با پاستور خداحافظي كرد و راه ديگري را پيش گرفت. حذف‌شدگان مدرسه حقاني از كابينه نهم به پور محمدي ختم نشد و چندي بعد محسني‌اژه‌اي هم همان راهي را رفت كه پورمحمدي رفته بود. غير روحانيون اين مدرسه نيز سرنوشتي مشابه روحانيون يافتند و آنها هم از گزند اختلافي كه ميان احمدي‌نژاد و مصباح يزدي پديدار شده بود، در امان نماندند. پرويز داوودي و غلامحسين الهام هم به تدريج از دايره دولتمردان خارج شدند و مدتي را دور از پاستور روزگار گذراندند. حتي حلقه پايين‌تر از معاونان رئيس‌جمهور و وزرا كه نشاني از تحصيل در مدرسه حقاني داشتند هم از پروژه حذف در امان نماندند و منوچهر محمدي يكي ديگران از شاگردان مدرسه حقاني كه در وزارت خارجه مشغول به كار بود ، هم رفتني شد. اكنون تنها از ميان اين شاگردان مرتضي آقاتهراني به عنوان معلم اخلاق در كابينه حضور دارد كه هراز چندگاهي خبري در مورد نرفتن او به پاستور منتشر مي‌شود.

 

روزگار آيت الله در مدرسه حقاني

اما چه شد كه ياران مصباح يزدي يك به يك از كابينه رفتند؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد دو گمانه را مورد بررسي قرار داد. يكي از اين گمانه‌ها عقيده‌اي است كه مصباح يزدي را سالها پيش ، ناچار به خروج از مدرسه حقاني كرد. از نظر اين روحاني باسابقه، هرگونه همكاري با گروه‌هاي غيراسلامي و التقاطي صحيح نيست و از آنجا كه در مقطعي زمزمه ورود افكار التقاطي به مدرسه حقاني به گوش رسيد، اين را سبب شد تا آيت الله مصباح يزدي، موسسه علمي و پژوهشي امام خميني را بنيان نهد اما آنچه در اين ميان تغيير نكرد، انديشه مبارزه با گروه‌هاي التقاطي و محورگه‌هاي انحراف در انقلاب و اسلام بود.

 

پيشينه‌‌اي براي حذف شاگردان

شايد پيشينه آيت الله مصباح در اين موضوع بود كه احمدي‌نژاد و نزديكانش را از اواسط دولت نهم به اين فكر انداخت تا مانع گسترش اين تفكر در دولت شوند و احتمالا ساده‌ترين راه هم حذف شاگردان آيت‌الله بود. در حذف حقاني‌ها آنچه بيش از همه به چشم مي‌آيد نقش داشتن يك چهره نزديك به رئيس‌جمهور به نام اسفنديار رحيم مشايي است. برخي دولتمردان نهم در ميانه راه و هنگامي كه حذف همكاران آغاز شد، پي به پشت‌پرده احتمالي اين بركناري‌ها بردند و با آغاز دولت دهم اصراري براي ماندن در پاستور از خود نشان ندادند كه اينان هم از دانش‌آموختگان مدرسه حقاني يعني الهام و داوودي بودند كه البته بعدها در مقام‌هاي نه چندان داراي اهميت به پاستور بازگشتند اما دسته ديگر مانند محسني‌اژه‌‌اي آنچه كه از مصباح يزدي آموخته بودند را در انتهاي دولت نهم به احمدي‌نژاد گوشزد كردند كه آن هم هشدار نسبت به نفوذ جريانات انحرافي در كابينه بود.

 

نقش يك چهره براي حذف و كمرنگ كردن ارتباطات

در اين ميان نبايد نقش نزديك‌ترين چهره به رئيس‌جمهور را ناديده گرفت. مردي كه اكنون اكثر صاحبنظران نمي‌توانند از نقش او در حذف شاگردان آيت الله به راحتي عبور كنند. «اسفنديار رحيم مشايي» چهره اي است كه در ابتداي دولت نهم كه روابط ميان مصباح يزدي و احمدي‌‌نژاد به نحو احسن در جريان بود، نشاني از او نبود اما در اواسط اين دولت نقش او به تدريج نمايان شد و از همان زمان هم حذف شاگردان آيت‌الله آغاز شد.

در دولت دهم كه شاگردان آيت‌الله ديگر آنچنان نقشي در كابينه نداشتند، خود به ميدان آمد و هدف انتقادات خود را نه رئيس‌جمهوري كه سالهاي ابتدايي دولت نهم از او دفاع مي‌كرد، بلكه نزديكترين چهره به او قرار داد . آيت الله مصباح يزدي، انحرافاتي را در مشايي درك كرد و به زبان آورد كه شايد براي افرادي كه به درس آموزي احمدي‌نژاد از محضر آيت الله در سالهاي 84 و 85 اذعان داشتند، بسيار عجيب مي‌نمود. اكنون آيت‌الله به عرصه مبارزه‌اي بازگشته بود كه سالها پيش، به‌‌رغم ميل باطني‌اش او را مجبور به ترك مدرسه حقاني كرده بود. مصباح يزدي در راه مبارزه با انحراف از اسلام و انقلاب حاضر شد از فردي كه در سال 84 با تمام توان از او دفاع مي‌كرد، عبور نمايد .

 

تفسير انحرافي از ولايت فقيه، خرافات و...

گمانه دوم كه موجب دوري آيت الله و احمدي‌نژاد در دولت دهم شد را مي‌توان در تفسير متفاوت جريان انحرافي نزديك به رئيس‌جمهور با تفسير مصباح يزدي در موضوع ولايت فقيه دانست. به گواه صاحبنظران عرصه‌هاي ديني و مذهبي جريان انحرافي درصدد گسترش خرافات و نفي لزوم حضور ولي فقيه و اطاعت از ايشان هستند و در يك سوي ديگر، آيت‌الله ولایت فقیه را مترقی‌ترین نظریه در اداره حکومت مي‌داند و تاكيد دارد این نظریه در همه ابعاد قابل دفاع است.

 
اراده آيت‌الله براي مبارزه با انحراف

ایت الله مصباح یزدی این روزها برای بار دیگر تهاجماتی را تجربه میکند که سالها پیش از جانب التقاطیون و انحرافیون بر او روا داشته میشد اما این بار این تهاجم ها از جانب افرادی مانند جوانفکر و سایتهای  حامی مشایی صورت میگیرد و آنچه ثابت مانده است اراده ایت الله برای ادامه مسیر خود است.

برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر