معاون وزیرکشور امروز صبح از دادن پاسخ صریح و اقناع کننده به خبرنگاران خودداری کرد.
وی با بیان این که شهرداری تهران اعلام کرده که در سال جاری 600 میلیارد تومان اعتبار برای مترو تهران اختصاص داده است و دولت نیز تاکنون 190 میلیارد تومان از سهم خود را پرداخته است و به این ترتیب با توجه به این که هر کیلومتر مترو با 40 میلیارد تومان اعتبار ساخته میشود ، باید تاکنون 20 کیلومتر مترو به تهران تحویل داده میشد .
به گزارش ایسنا، در این حین خبرنگاران رسانههای مختلف که نسبت به اظهارات تکراری در مورد اعتبارات داده شده به مترو و اختلاف نظر بین شهرداری و وزارت کشور در مورد میزان و صحت آن اعتراض داشتند، گفتند که چرا اسناد مربوط به پرداخت و تخصیص این اعتبارات را به صورت جزئی در اختیار رسانهها و عموم مردم قرار نمی دهید تا بدین ترتیب مشخص شود که چه کسی همه حقیقت را نمیگوید و به این ترتیب دیگر یک طرف، طرف دیگر را نفی نکند ، که نیکزاد در پاسخ به آنها، گفت: سرجمع پرداختها به مترو در سال جاری 790 میلیارد تومان اعتبار بوده است که باید 20 کیلومتر مترو را باید تحویل دهد.
وی توضیح داد: سهم 7 کلانشهر برای حمل و نقل ریلی یک هزار و 100 میلیارد تومان بوده است که 290 میلیارد آن به تهران تعلق دارد ، اما میزان تخصیص دولت در سال جاری 60 درصد بوده و به لحاظ اهمیت شهر تهران 5 درصد تخصیص بیشتر نیز شامل آن شده است.
خبرنگاران از معاون عمرانی وزیر کشور پرسیدند که شما نهاد نظارتی هستید ، چرا پیش از این برای تحقق اعتبار داده شده نظارت و پیگیری نداشتهاید؟ و او گفت: هنوز از آنها اسناد نخواستهایم ، هر روز میگویند کلی مشکل داریم و ما معتقدیم که آنها دارند وقت مردم را بی خود هدر میدهند.
خبرنگاران گفتند، اما مدیر عامل مترو این اظهارات شما را قبول ندارد که نیکزاد ، گفت: مدیر عامل مترو خیلی چیزها میگوید ، مثلا گفته و امضا کرده است که منوریل را قبول دارد ، اما حالا آن را ردمی کند .
به گزارش ایسنا، باز هم خبرنگاران تاکید کردند که بهتر است اسناد را در اختیار رسانهها قرار دهید، چرا که رسانهها دیگر حرف وزارت کشور و شهرداری را قبول ندارند، در حالی که شما میگویید 190 میلیارد تومان و شهرداری 600 میلیارد تومان پول به مترو داده است، هر دو حرف یکدیگر را نفی میکنید و همدیگر را قبول ندارید، چطور از رسانهها انتظار دارید که هر بار این اختلاف تکراری در مورد آمار را منعکس کنند، اما نیکزاد باز هم همان حرف خود در مورد اختصاص 790 میلیارد تومان اعتبار دولت و شهرداری به مترو و لزوم تحویل 20 کیلومتر مترو را در سال جاری تکرار کرد.
خبرنگاران گفتند، ما قبول داریم که شما و شهرداری این پول را به مترو داده اید ، اما چرا به عنوان نهاد نظارتی در قبال پولی که پرداختهاید ، نتایج عملکرد را نخواستهاید که وی مدعی شد: به همان دلیل که خودشان امضای خودشان را هم قبول ندارند، چطور میخواهند حرف ما را قبول کنند؟!
خبرنگاران سؤال کردند که معتقدید میزان توان مترو همین قدر بوده و یا این که کم کاری کرده است؟ که نیکزاد ، افزود: در هر صورت باید 20 کیلومتر به ما تحویل می دادند ، اما متاسفانه با مترو سیاسی برخورد کردند.
وی ادامه داد: این که شهردار میگوید ، دولت 100 میلیارد تومان به مترو بدهکار است، در شرایطی اظهار میشود که میزان تخصیص دولت 60 درصد بوده است و هر زمان میزان تخصیص به 100 درصد برسد، ما هم پول آنها را میدهیم، اما باید مشخص شود که چرا با همین 190 میلیارد تومان دولت و 600 میلیارد تومان شهرداری 20 کیلومتر مترو را تحویل نداده اند .
به گزارش ایسنا، خبرنگاران خطاب به معاون عمرانی وزیر کشور ، گفتند قطعا این پول برای خریداری ناوگان حمل و نقل ریلی هم بوده است و در حال حاضر نیز تعدادی از واگنهای مترو در گمرک خاک می خورد که باز هم نیکزاد با اشاره به تعهدات مترو، تاکید کرد: چرا از همان 600 میلیاردی که شهرداری به مترو داده نمیدهند؟
وی تصریح کرد: وزارت کشور نظارت بر پول داده شده به مترو را داشته است و نظارت کردهایم که امروز می گویم چرا 20 کیلومتر مترو را تحویل نمیدهند و تاکنون 12 کیلومتر مترو ساخته اند و یا میگوییم یکهزارو 400 میلیارد تومان در طول سه سال گذشته دادهایم و باید 35 کیلومتر مترو تحویل می دادند ، اما تاکنون 5/16 کیلومتر مترو ساختهاند.
نیکزاد خاطر نشان کرد: قاعده این است که قبل از رسیدن واگنها به گمرک از ما می خواستند تا کمکشان کنیم ، نه این که پس از رسیدن واگنها بروند با رسانهها صحبت کنند و موضوع را با آنها مطرح کنند .
خبرنگاران در این حین تاکید کردند، شاید آنها گفته اند و شما کمک نکردهاید، ما که اطلاع نداریم! که نیکزاد در پاسخ، گفت: اگر نگران خاک خوردن واگنهایشان در گمرک هستند، از همان 600 میلیارد بدهند و ترخیص کنند.
به گزارش ایسنا، وی ، ادامه داد: دولت نسبت به پول داده شده حساسیت دارد و بیانصافی هم نمیکند و معتقد است که مترو اعتبار داده شده را در خطوط جدید به کار برده است و ما نمیگویم که 190 میلیارد تومان کمک دولت هزینه نشده است.
خبرنگاران باز هم با توجه به نگرفتن پاسخهای خود تاکید کردند، شما گزارشهای رسمی را اعلام نمی کنید ، نتایج جلسات طولانی و 5 ساعته رییس جمهور با شهرداری نیز به نتیجه نهایی هنوز نرسیده است و ترافیک تهران به قوت خود باقی است و در این میان نیز رسانهها متهم میشوند، بدین ترتیب رسانهها هم تا زمان رسیدن دو طرف به نتیجه قانع کننده هیچ آماری را در این مورد منعکس نمیکنند!
معاون عمرانی وزیر کشور در واکنش به این اظهارات تصریح کرد: نتایج نظارت ما این بوده است که مترو امروز پاسخگو است، چرا که در سالهای گذشته هیچ پاسخگویی به کسی نداشته است!