رشد ۳۵ درصدی میزان فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ (فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰) از موضوعاتی است که شرکتهای دانشبنیان رقم زدهاند.
به گزارش شفاف، مهمترین ویژگی تولید دانشبنیان و خلاق، بومیسازی تولید متناسب با مسائل جامعه و جدا شدن از فرهنگ اقتصاد خامفروشی است که این موضوع نیاز اساسی کشور محسوب میشود.
رسیدن به اقتصاد دانشبنیان و توجه ویژه به این شرکتها چند سالی است که مورد بحث قرار گرفته است. عملکرد شرکتهای دانشبنیان و حمایت آنها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد شده است.
شرکتهای دانشبنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافتهها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند. پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاههای اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوریهای خارجی میشود.
رشد 35 درصدی میزان فروش در سال 1400 نسبت به سال 1399 (فروش 300 هزار میلیارد تومانی در سال 1400) از موضوعاتی است که شرکتهای دانشبنیان رقم زدهاند. همچنین از آمارهای قابل توجه در سال 1400 اشتغالآفرینی برای 375 هزار نفر، تولید 11 هزار و 363 محصول و صادرات یک میلیارد دلاری توسط شرکتهای دانشبنیان است.
عبور از چالشهای اقتصادی از مسیر دانشبنیان
شرکتهای دانشبنیان به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام میدهند.
در واقع، ارزش افزودهای که در حوزههای مختلف به واسطه دانشبنیانها ایجاد میشود، همان کاتالیزور مورد نیازی است که میتواند اقتصاد را با سرعت بیشتری به جلو حرکت دهد. در این دادهنما، به برخی از آمارهای مرتبط به شرکتهای دانشبنیان در سال 1400 اشاره شده است:
انتهای پیام/