کد خبر: ۵۵۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲

یک مطالعه جدید توسط یک گروه دیده‌بانی محافظه‌کار ایالات متحده نشان می‌دهد که جورج سوروس میلیاردر با حداقل ۲۵۳ سازمان رسانه‌ای در سراسر جهان روابط مالی دارد و این به او کمک می‌کند تا افکار عمومی را شکل داده و خود را از انتقاد مصون نگه دارد.

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، مرکز تحقیقات رسانه‌ای (MRC) روز سه‌شنبه گزارش داد که این میلیاردر ۹۲ ساله که بزرگترین حامی مالی آمریکا به نامزدهای سیاسی دموکرات و تفکرات چپگرایانه است، با رسانه‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای فعال از طریق سرمایه‌گذاری آنها در گروه‌های غیرانتفاعی جورج سوروس ارتباط برقرار کرده است.

دریافت‌کنندگان پول از سوروس تقریبا از هر گوشه جهان و به زبان‌های مختلف به خوانندگان، بینندگان و شنوندگان خدمات می‌دهند.

مرکز تحقیقات رسانه‌ای گزارش داد: سوروس یک بار به نیویورک تایمز گفت که در تلاش است تا "قوس تاریخ را در جهت درست خم کند" و او این حرف را جدی می‌گفت!

گزارش روز سه‌شنبه، اولین گزارش از یک مجموعه سه قسمتی بود که میزان نفوذ رسانه‌ای سوروس را نشان می‌دهد. این گروه دیده‌بانی گفت که بخش دوم و سوم گزارش مذکور، میزان پولی را که این فعال مجارستانی‌الاصل به سازمان‌های رسانه‌ای سرازیر کرده مشخص می‌کند و رسانه‌های تشکیلاتی را که با این "تزار تبلیغاتی" ارتباط دارند، مشخص می‌کند.

مرکز تحقیقات رسانه‌ای گزارش داد که خرید ارتباطات با سازمان‌های رسانه‌ای، به این میلیاردر متولد مجارستان کمک کرده است تا برنامه «جامعه باز» خود را با ترویج سقط جنین، اقتصاد مارکسیستی، ضد آمریکایی‌گرایی، کاهش بودجه پلیس، افراط‌گرایی محیط زیستی و «خشک‌مغزی تعصب ال‌جی‌بی‌تی» پیش ببرد. در این گزارش آمده است: نفوذ رسانه‌ای جهانی او بسیار زیاد است... این گروه‌ها قدرت گسترده‌ای بر اطلاعات در سیاست بین‌المللی دارند.

در میان این گروه‌ها، شبکه ان‌پی‌آر (NPR) است که بودجه مالیات‌دهندگان ایالات متحده را هم دریافت می‌کند. مرکز تحقیقات رسانه‌ای گفت که این مرکز در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۶۰۰ هزار دلار از بنیاد سوروس دریافت کرد. دیگر رسانه، پراجکت سیندیکیت (Project Syndicate) است که نظرات و تفسیرهایش تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ هزار مرتبه در ۱۵۶ کشور جهان و به ۶۶ زبان بازنشر شد.

همچنین گروه‌های سوروس، دست‌کم ۴۹۲ هزار دلار برای تأمین مالی "شبکه بین‌المللی حقیقت‌سنجی مؤسسه پوینتر" اهدا کردند. مرکز تحقیقات رسانه‌ای گفت: «این شبکه با ۱۰۰ سازمان به اصطلاح حقیقت‌سنجی در سراسر جهان کار می‌کند و خود را به عنوان یک "وزارت حقیقت" دوفاکتو متمایز می‌کند. بررسی‌کنندگان حقایق، با فیس‌بوک و دیگر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای محدود کردن گفتار در مورد موضوعاتی مانند کووید-۱۹ و مسائل تراجنسیتی کار می‌کنند.

این مرکز تحقیقاتی خاطرنشان کرد: بسیاری از رسانه‌هایی که سوروس تامین مالی می‌کند، توسط بیگ‌تک (غول‌های فناوری) و سایر روزنامه‌نگاران به عنوان منابع اطلاعاتی مورد اعتماد در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که سایر رسانه‌ها صرفا حرف‌های چپگرایانه را بازتاب می‌دهند.

بنیاد غیرانتفاعی «جامعه باز» سوروس حداقل ۱.۲۵ میلیون دلار به پروژه مارشال، یک گروه ضد پلیسی اهدا کرد که رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز، ان‌بی‌سی نیوز، مجله تایم و آسوشیتدپرس را به عنوان "شرکای انتشارات" فهرست می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: